La Universitat de Barcelona atorga 118.000 euros a projectes de recerca amb gran potencial de transferència

La Universitat de Barcelona (UB) ha atorgat, a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) i amb el suport de Banco Santander, 118.000 euros a projectes de recerca amb gran potencial de transferència, en el marc de la vuitena edició de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2023. Aquests ajuts pretenen impulsar les tecnologies de la UB i acostar-les als requisits del mercat.

Els F2I tenen dues modalitats: per una banda hi ha l’ajut Prova de Concepte (PdC), per a la valorització de projectes de la UB amb un alt potencial de transferència; i per l’altra, l’ajut Mentor in Residence (MiR), destinat a complementar l’equip amb un assessor extern expert en aspectes de negoci.

La convocatòria Prova de Concepte, amb un pressupost de 100.000 euros, pretén ajudar els projectes a avançar en la maduració de les tecnologies seleccionades amb l’objectiu d’acostar-les als requisits del mercat i de permetre’n la transferència mitjançant una llicència cap a una empresa existent o amb la creació d’una nova spin-off.

En aquesta convocatòria s’han seleccionat quatre projectes, que rebran 25.000 euros cadascun. Els projectes escollits han estat els següents:

– “Progressió preclínica d’un fàrmac anti-glioblastoma estructuralment nou”, de la Dra. Carmen Escolano, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació.

– “Microscòpia d’escaneig làser de superresolució amb fluoròfors fotocanviables”, del Dr. Jordi Tiana, de la Facultat de Física.

– “Càmera portàtil IR ultraràpida basada en llum codificada”, del Dr. Martí Duocastella, de la Facultat de Física.

– “Vacuna per a l’hepatitis A de segona generació: ús d’una soca de replicació ràpida en cèl·lules Vero encapsulada en vesícules immunopotenciadores”, de la Dra. Maria Isabel Costafreda, de la Facultat de Biologia.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut. A la convocatòria del 2023 s’hi van presentar un total de quinze projectes de recerca generats a la Universitat de Barcelona.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Oniria Therapeutics–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de sis milions i mig d’euros de finançament públic i privat.

Mentor in Residence

La convocatòria MiR, amb un pressupost de 18.000 euros, ofereix complementar l’equip emprenedor amb un mentor especialitzat que acompanyi en les diferents fases de concreció i cerca de fons, per tal d’impulsar la creació de spin-offs de la UB que siguin més sòlides des del moment de constituir-se. S’adreça al personal investigador de la UB que lideri projectes de transferència orientats a la creació d’una empresa en la qual la Universitat sigui propietària o copropietària del coneixement a partir del qual es desenvoluparà la nova empresa.

Els projectes seleccionats en els MiR han estat els següents:

L’ajut té el suport del Banco Santander i de Cultura Innovadora i Científica SLU.