Investigadors de la UB lideren un projecte per aportar noves possibilitats terapèutiques per tractar el glioblastoma multiforme

Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) estan desenvolupant un prometedor projecte que té com a objectiu aportar noves possibilitats terapèutiques per tractar el glioblastoma multiforme, un tumor cerebral letal que fins al moment no té cura i per al qual no hi ha cap tractament eficaç.

En l’actualitat, per combatre el glioblastoma multiforme es fa una resecció quirúrgica seguida de quimioradioteràpia, utilitzant la Temozolomida, el principal agent quimioterapèutic que es fa servir a escala mundial. No obstant això, més del 50% dels pacients tractats amb aquest medicament no mostren una resposta efectiva, a causa de la aparició de resistències. La taxa mitjana de supervivència dels pacients amb glioblastoma multiforme és d’entre dotze i quinze mesos.

La Universitat de Barcelona, a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) i amb el suport de Banco Santander, ha concedit un ajut de 25.000 euros al projecte “Progressió preclínica d‘un fàrmac antiglioblastoma estructuralment nou”, que permetrà avançar en el desenvolupament de les fases preclíniques d’un fàrmac antiglioblastoma. El projecte és liderat per la Dra. Carmen Escolano, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació. Els recursos s’han atorgat en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2023.

Es tracta d’un projecte multidisciplinari que inclou professionals de reconegut prestigi: el Dr. Sergio Casas, de l’Institut de Salut Carlos III; el Dr. José A. Morales, de la Universitat Complutense de Madrid; els doctors Mabel Loza i José Brea, de la Universitat de Santiago de Compostel·la; els doctors José C. Perales, Mercè Pallàs i Christian Griñán-Ferré, de la Universitat de Barcelona, i les doctores Caridad Díaz, Rosario Fernández i Olga Genilloud, de la Fundació Medina.

La recerca es basa en l’ús d’una nova família de compostos amb capacitats de penetració en la barrera hematoencefàlica i amb una excel·lent activitat antiproliferativa en línies cel·lulars de glioblastoma multiforme. La validació in vivo en un model de glioblastoma multiforme ha demostrat els efectes beneficiosos d‘alguns d‘aquests compostos en la millora de la malaltia.

La recerca pretén dilucidar el mecanisme d’acció i obtenir informació neurofarmacocinètica d’un compost seleccionat per assolir un punt de valor atractiu per a possibles llicenciataris i inversors i en convocatòries addicionals de valorització.

L’èxit del projecte podrà aportar noves possibilitats d’intervenció terapèutica per al tractament d’aquesta malaltia mortal. La recerca també podrà beneficiar les associacions públiques i les empreses farmacèutiques que s’associïn al projecte.

Uns ajuts per fomentar la transferència

La finalitat de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació és impulsar la innovació i valoritzar projectes de la Universitat de Barcelona que tinguin un elevat potencial de transferència i d’impacte a la nostra societat.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Virtual Bodyworks–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de cinc milions d’euros de finançament públic i privat.