Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per dissenyar un nou fàrmac contra una diana epigenètica de la malaltia d’Alzheimer

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per portar a terme un projecte vinculat al disseny i la validació d’un nou compost per bloquejar una diana epigenètica contra la malaltia d’Alzheimer. Aquesta malaltia neurodegenerativa és la causa més freqüent de demència, i afecta més de 800.000 persones a l’estat espanyol. El projecte és liderat per l’investigador Christian Griñán Ferré, professor del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB i membre de l’Institut de Neurociències.

Encara no se sap quina és la causa de l’Alzheimer, però probablement implica una combinació de factors genètics, bioquímics i ambientals. En aquest context, els fàrmacs dirigits a la regulació epigenètica −és a dir, els canvis en l’ADN causats per l’edat i els factors ambientals que no modifiquen la seqüència genètica− podrien ser efectius per tractar un trastorn neurodegeneratiu com la malaltia d’Alzheimer, que està molt relacionada amb l’envelliment.

En aquest sentit, els investigadors han dissenyat, sintetitzat i avaluat farmacològicament una nova classe d’inhibidor de la metiltransferasa G9a, una molècula que promou canvis epigenètics que estan implicats en l’aprenentatge i la formació de la memòria. Aquest nou compost ha mostrat en experiments previs una gran potència i selectivitat per bloquejar aquesta molècula, i ha estat capaç de creuar la barrera hematoencefàlica que protegeix el cervell, fet que s’ha traduït en una millora de diferents marcadors de la malaltia d’Alzheimer. A més, els mecanismes d’acció del nou compost són diferents dels dels fàrmacs comercialitzats actualment contra aquesta malaltia, i això obre per tant la possibilitat d’una teràpia combinada amb alguns d’aquests medicaments.

L’objectiu del nou projecte és sintetitzar nous derivats d’aquest compost per millorar-ne l’eficàcia, la potència i la selectivitat. A més, es durà a terme un estudi pilot en un model animal −el cuc de terra C. elegans− per comprovar els efectes en la cognició i en altres biomarcadors importants de la malaltia d’Alzheimer.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 0086, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.