La Universitat de Barcelona impulsa el desenvolupament d’una nova generació de càmeres ultraràpides d’infrarojos

La Universitat de Barcelona (UB), a través de la Fundació Bosch i Gimpera i amb el suport de Banco Santander, ha concedit un ajut de 25.000 euros al projecte “Càmera portàtil ultraràpida d’infrarojos basada en llum codificada”, liderat per al Dr. Martí Duocastella, catedràtic de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB). Els recursos s’han atorgat en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2023.

Les càmeres, gràcies a la seva capacitat per capturar imatges d’alta resolució, han esdevingut eines indispensables en el món de la ciència i la indústria. Malgrat avenços en la seva sensibilitat i nombre de píxels, la majoria de càmeres actuals presenten una velocitat d’imatge insuficient per caracteritzar esdeveniments ràpids, com els que tenen lloc en sistemes biològics vius o en línies de producció industrial.

Per aquests casos, és possible usar càmeres especials més veloces, anomenades ultraràpides, que poden capturar milers de fotogrames per segon. Desafortunadament, aquestes són voluminoses, costoses i dissenyades per funcionar amb llum visible. Aquest últim punt és rellevant: les càmeres de llum “invisible”, com les càmeres d’infrarojos, ofereixen beneficis exclusius, des de l’obtenció de l’empremta química de materials fins a la visió nocturna o la penetració profunda en teixits biològics. Fins al moment, no existeix cap càmera ultraràpida i econòmica capaç de funcionar amb llum infraroja mantenint una mida reduïda.

El projecte del Dr. Martí Duocastella té com a objectiu omplir aquest buit i desenvolupar una càmera compacta ultraràpida d’infrarojos. La proposta es basa en l’ús d’una càmera de píxel únic. Aquestes càmeres ofereixen avantatges extraordinaris, com per exemple, que tenen una resposta inferior als nanosegons, són compactes, econòmiques i poden ser sensibles a la llum infraroja. Tot i això, com que només tenen un píxel, no tenen resolució espacial.

Uns ajuts per fomentar la transferència

La finalitat de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació és impulsar la innovació i valoritzar projectes de la Universitat de Barcelona que tinguin un elevat potencial de transferència i d’impacte a la nostra societat.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Virtual Bodyworks–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de cinc milions d’euros de finançament públic i privat.