Fàrmac prometedor contra l’osteosarcoma infantil, un tipus de càncer d’os de mal pronòstic

L’osteosarcoma infantil és un tipus de càncer de mal pronòstic que es desenvolupa a les cèl·lules que formen els ossos. Es tracta d’un tumor maligne poc freqüent, però que representa el 4% dels càncers diagnosticats a infant a tot Espanya. Un equip de la UB liderat per la catedràtica de la Universitat de Barcelona Maria Dolors Pujol ha sintetitzat un nou compost amb potencial per convertir-se en un futur fàrmac contra aquest malaltia que actualment no té un tractament específic.

L’estratègia terapèutica més estesa per al tractament de l’osteosarcoma consisteix en la intervenció quirúrgica que comporta l’amputació del membre afectat, ja que aquesta greu malaltia sol iniciar-se als ossos llargs de les cames o dels braços. També s’aplica quimioteràpia per evitar la metàstasi als pulmons i a altres òrgans, però els fàrmacs emprats no mostren, fins al moment, l’eficiència que es requereix per frenar l’evolució del tumor i contribuir a la curació total de la malaltia, que provoca una mortalitat molt elevada.

L’equip de la UB ha sintetitzat un nou compost que ha demostrat excel·lents resultats en assaigs amb mostres cel·lulars canceroses in vitro, ja que ha aconseguit inhibir l’activitat de les cèl·lules humanes implicades en l’osteosarcoma, especialment les més agressives (MNNG/HOS). A més, en aquests experiments també han observat que els efectes del nou fàrmac sobre les cèl·lules humanes sanes són pràcticament nuls.

L’objectiu a mitjà termini dels investigadors de la UB és completar l’avaluació biològica del nou compost, anomenat PM-01, amb la col·laboració del grup de recerca especialitzat en l’estudi de l’osteosarcoma infantil liderat pel Dr. J. Roma, del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia, i del grup del professor F. Verrecchia de la Universitat de Nantes (França). La Fundació Bosch i Gimpera ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) per tal que puguin portar-se a terme aquests nous experiments i valoritzar el nou compost.