Una vacuna per a l’hepatitis A més ràpida de produir i més assequible

L’hepatitis A causa grans brots epidèmics com l’iniciat als Estats Units el 2016, que encara està actiu entre les persones sense llar i els drogoaddictes. Només a Nord-amèrica se n’han registrat fins al moment 44.500 casos, que han comportat 27.000 hospitalitzacions i més de quatre-cents morts. Sense anar més lluny, entre el 2016 i el 2019 també n’hi va haver un brot a Barcelona en un grup d’homes que tenien sexe amb altres homes, i que es va estendre per tot Europa i va afectar unes quinze mil persones.

Tot i que hi ha vacunes per combatre l’hepatitis A, la seva producció és extremament cara, a causa de la baixa replicació de les soques adaptades a cultiu cel·lular que s’hi utilitzen. Com a conseqüència d’això, els desabastiments són comuns en situació de grans brots, quan hi ha una alta demanda de vacunes, i addicionalment no hi ha capacitat per a una vacunació universal.

Una vacuna inactivada clàssica competitiva requereix una soca amb alta producció d’antigen i un adjuvant potent. I això és el que ofereix el producte desenvolupat en el marc del projecte “Vacuna per a l’hepatitis A de segona generació: ús d’una soca de replicació ràpida en cèl·lules Vero”, liderat per la Dra. Maria Isabel Costafreda, professora de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona i membre del Grup de Virus Entèrics.

La Universitat de Barcelona (UB), a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) i amb el suport de Banco Santander, ha concedit un ajut de 25.000 euros a aquest projecte. Els recursos s’han atorgat en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2023.

L’objectiu és aconseguir una vacuna que sigui més fàcil i ràpida de produir i, per tant, més assequible. “Aquesta nova vacuna podria suposar la implantació de programes de vacunació universal en països on la infecció pel virus de l’hepatitis A és altament endèmica, fet que contribuiria a reduir-ne els brots a escala global”, explica la Dra. Costafreda.

Uns ajuts per fomentar la transferència

La finalitat de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació és impulsar la innovació i valoritzar projectes de la Universitat de Barcelona que tinguin un elevat potencial de transferència i d’impacte a la nostra societat.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Virtual Bodyworks–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de cinc milions d’euros de finançament públic i privat.