Nou sistema electroquímic per descontaminar i desinfectar aigües

El creixement dels entorns urbans i d’activitats com l’agricultura, la ramaderia o la indústria ha fet que la manca d’aigua i la seva contaminació siguin uns dels grans reptes del segle XXI a escala global. Investigadors de la UB han dissenyat un nou sistema basat en processos electroquímics d’oxidació avançada per descontaminar i desinfectar aigües. El prototip té un disseny innovador que li permet augmentar la capacitat de tractament i disminuir el consum energètic en comparació amb els models actuals. El projecte està liderat pel professor Ignacio Sirés, del Laboratori d’Electroquímica dels Materials i del Medi Ambient (LEMMA) de la Facultat de Química, i hi col·labora el Laboratori de Virus Contaminants d’Aigua i Aliments (VIRCONT) de la Facultat de Biologia, liderat per la professora Rosina Gironès.

L’alternativa tecnològica proposada és un reactor basat en l’oxidació mediada electroquímicament, un procés molt efectiu, net i eficient en què a partir de diferents reaccions químiques i electroquímiques es produeixen molècules radicalàries que són forts oxidants i reaccionen amb els microorganismes i les molècules orgàniques presents a l’aigua. D’aquesta manera, l’aigua contaminada entra al sistema i en surt descontaminada i desinfectada de manera contínua.

El nou reactor presenta diversos avantatges respecte als models convencionals que estan formats per plaques, els quals limiten el volum d’aigua que es pot tractar en un sol pas. L’innovador disseny en forma tubular permet augmentar el cabal de solució aquosa que es pot tractar en mode continu i facilita una millor distribució del corrent i del potencial elèctrics per garantir la barreja adequada dels líquids durant tot el procés de descontaminació. A més, com que es tracta d’un equip relativament petit, compacte i modular, és òptim per a tractaments descentralitzats.

La prova de concepte realitzada amb aquesta nova tecnologia ha permès verificar que els processos electroquímics d’oxidació avançada amb el nou reactor destrueixen completament un contaminant orgànic model. Es tracta, per tant, d’una innovació que amb el temps podria ser molt útil per a estacions depuradores d’aigua urbana, empreses que generen efluents aquosos carregats amb compostos orgànics tòxics o poblacions sense accés a sistemes centralitzats de tractament d’aigua.

Amb l’objectiu d’escalar aquesta innovadora tecnologia, la Fundació Bosch i Gimpera, oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la UB, ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I).