TERMOVOLCAN, un projecte per impulsar l’exploració dels recursos geotèrmics de les Illes Canàries

L’activitat volcànica de les Illes Canàries, on s’han produït catorze erupcions històriques en els darrers 500 anys, fa que sigui l’única zona del territori espanyol amb un alt potencial per aprofitar el recurs geotèrmic d’alta entalpia, que és capaç de produir energia gràcies a les temperatures de més de dos-cents graus generades sota la superfície de la Terra. Un equip del Departament de Dinàmica de la Terra i de l’Oceà de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB participa en el projecte TERMOVOLCAN, que pretén impulsar el desenvolupament d’aquest tipus d’energia renovable i de producció contínua. L’objectiu és dissenyar i desenvolupar metodologies geofísiques i geoquímiques innovadores per millorar l’exploració dels recursos geotèrmics a les illes de Tenerife, Gran Canària i La Palma.

Aquesta iniciativa, que s’estendrà fins al 2021 i que disposa d’un pressupost total que supera el 1.600.000 euros, està inclosa en la convocatòria Retos Colaboración del Ministeri espanyol de Ciència i Innovació i Universitats, que té com a objectiu el finançament de projectes en cooperació entre empreses i organismes de recerca. A més de la Fundació Bosch i Gimpera de la Universitat de Barcelona, ​​en el consorci del projecte també hi participen l’Institut Tecnològic i d’Energies Renovables (ITER), l’Institut Vulcanalògic de les Canàries (INVOLCAN), l’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) i l’Agència Insular de l’Energia de Tenerife.

“La finalitat de TERMOVOLCAN és fer un estudi detallat de les illes de l’arxipèlag canari per avaluar-ne les zones amb major potencial geotèrmic. Per això s’utilitzaran i desenvoluparan una sèrie d’innovacions capdavanteres en el camp de la geofísica i la geoquímica que facilitaran la localització dels jaciments geotèrmics que posteriorment permetran desenvolupar la geotèrmia energètica a les illes“, explica Juan Ledo, professor del Departament de Dinàmica de la Terra i de l’Oceà i líder de l’equip de la UB en el projecte.

Tècniques d’última generació

Algunes de les característiques geològiques de les Illes Canàries dificulten la recerca dels jaciments geotèrmics, ja que manifestacions superficials com fonts termals, fumaroles o emissions anòmales de gas o de calor no són tan evidents com en altres sistemes volcànics actius. Per poder estudiar el sòl i el subsòl en aquestes condicions, TERMOVOLCAN utilitzarà tècniques geoquímiques innovadores que permeten detectar zones de major permeabilitat a l’ascens de fluids d’origen profund en superfície, com per exemple l’anàlisi de la composició isotòpica de l’heli, una eina que ajuda a localitzar fonts de calor en profunditat. També s’analitzaran imatges tèrmiques de satèl·lit i s’utilitzaran mètodes geofísics com la magnetotel·lúrica (MT), en els quals els membres de l’equip de la UB són experts. Es tracta d’una tècnica que proporciona imatges de l’estructura del subsòl a més profunditat de la que es pot assolir amb les tècniques elèctriques o electromagnètiques habituals.

Un mapa 3D del subsòl de les illes

A partir d’aquesta informació geoquímica, geofísica i geològica s’elaborarà un model 3D de cada illa que combini totes aquestes dades i que determinarà la planificació dels primers sondejos profunds de reconeixement. Aquests sondejos donaran a conèixer diferents paràmetres com la temperatura, la pressió o l’entalpia dels fluids geotèrmics, que finalment determinaran les possibilitats d’explotació de les Illes Canàries per a fins elèctrics o tèrmics.

Aquest projecte, amb número d’expedient RTC-2017-6627-3, ha estat finançat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades dins del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016, subprograma RETOS-COLABORACIÓN, convocatòria 2017. El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, l’objectiu del qual és promoure el desenvolupament tecnològic, la innovació i una recerca de qualitat.