Les ‘spin-offs’ de la UB facturen més de 5 milions d’euros durant el 2018

Les empreses sorgides d’una tecnologia o d’un coneixement desenvolupats a la Universitat de Barcelona van facturar durant l’exercici 2018 5,3 milions d’euros, un 1,9% més que l’any 2017. Les 15 spin-offs de la Universitat van donar feina a 113 persones.

Biocontrol Technologies, creada el 2004, és una de les spin-offs que fa més anys que està en actiu. L’empresa, que es dedica a desenvolupar solucions biològiques eficaces i sostenibles per controlar les malalties de cultius agrícoles, viu ara un moment econòmic dolç: “Hem aconseguit sortir de la vall de la mort gràcies a l’esforç dels socis i dels treballadors i gràcies també a l’arribada, entre els 2016 i 2017, de diverses autoritzacions per vendre el nostre producte a diferents països europeus. Això ens ha permès superar l’impàs en què ens trobàvem i créixer en vendes. A Biocontrol treballem per ampliar els usos del T34 Biocontrol i per fer-lo accessible a més agricultors en nous països. Aquesta és la nostra contribució per aconseguir una agricultura més sostenible, segura i productiva”, explica Eduard Fernando, gerent de l’empresa.

Durant l’any 2018 les spin-offs de la Universitat de Barcelona han obtingut un total de 3,7 milions d’euros de finançament públic i privat. Destaquen els 700.000 euros aconseguits per Bluephage, una empresa nascuda l’any 2016 que ha desenvolupat una innovadora tecnologia d’anàlisi de la qualitat microbiològica de l’aigua. “Aquest finançament ens va permetre continuar amb el desenvolupament de productes i treure al mercat el nostre primer kit d’anàlisi qualitativa. La idea és comercialitzar un segon kit d’anàlisi quantitativa el 2020”, explica Enric Querol, CEO de l’empresa. Enlighting Technologies també va rebre una injecció de capital de 450.000 euros per part del fons BeAble Capital, que continua apostant pel projecte d’aquests investigadors de la Facultat de Física que volen revolucionar el sector dels sistemes d’il·luminació intel·ligents.

La Fundació Bosch i Gimpera, l’oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la Universitat de Barcelona, és l’encarregada d’impulsar la creació d’aquestes empreses innovadores. “Les spin-offs són els vehicles que permeten que la ciència tingui un impacte en la societat, no només mitjançant la creació de llocs de treball i de riquesa, sinó també aportant productes innovadors que milloren la vida de les persones”, explica José Conde, responsable de l’àrea de Creació d’Empreses de l’FBG.

En els darrers quinze anys l’FBG ha participat en la creació de més de quaranta spin-offs, cosa que ha convertit la UB en la segona universitat de Catalunya amb més spin-offs creades segons UNEIX, només per darrere de la Universitat Politècnica de Catalunya. El 2018 va ser l’any en què es van constituir DBGEN Ocular Genomics, una empresa dedicada al diagnòstic genètic de patologies hereditàries de la visió, i ColorSensing, una spin-off que ha desenvolupat una tecnologia de correcció del color en imatges digitals amb aplicació en àmbits tan diversos com l’alimentació o la medicina.