El Barcelona Deep Tech Node concedeix un ajut a un projecte de recerca de la UB de descontaminació i desinfecció de les aigües residuals

El Barcelona Deep Tech Node ha concedit un ajut “Prova de Concepte” a un projecte de recerca de la Universitat de Barcelona (UB) que proposa una solució innovadora pel tractament d’aigües residuals, a través d’un reactor electroquímic tubular que descontamina i desinfecta l’aigua. L’objectiu de l’ajut és accelerar l’estat de maduració de la innovació i potenciar la seva sortida al mercat. El projecte seleccionat es diu Hyperreactivity i l’investigador principal és Ignacio Sirés Sadornil, professor de la Facultat de Química de la UB.

L’organisme també ha concedit quatre ajuts més a projectes sorgits de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Els ajuts, de 225.000 euros en total, han estat creats per facilitar als projectes seleccionats el seu accés a finançament, accelerar el desenvolupament tecnològic i escurçar terminis d’arribada al mercat. A més, aquestes “Proves de Concepte” permetran encaminar altres aspectes crucials pels projectes de base científica i tecnològica, com ara la realització d’estudis de mercat, la formalització de patents o la presentació a fòrums d’inversió, entre d’altres.

El Barcelona Deep Tech Node és una aliança per impulsar projectes tecnològics i innovadors entre l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, i la Universitat Oberta de Catalunya. Des de la posada en marxa de la iniciativa, un centenar de projectes i spin-offs provinents de les Universitats i centres de recerca han participat d’esdeveniments, fòrums d’inversió o diferents sessions de mentoria.

A més, el desembre de 2023, les institucions membres van signar un nou acord per donar continuïtat a la iniciativa Barcelona Deep Tech Node per impulsar start-ups cientifico-tecnològiques durant els propers 4 anys, així com renovar el compromís de donar suport i impuls a tot l’ecosistema deep tech.

Els projectes de recerca seleccionats per a les “Proves de Concepte” han estat: Hyperreactivity, de la UB, ResisChip i Neuroresolució, de la UAB; i N2B2 i CPC2, de la UPC.

Noves tecnologies i dispositius per afrontar el greu problema de la manca d’aigua dolça

Hyperreactivity proposa una solució innovadora pel tractament d’aigües residuals, a través d’un reactor electroquímic tubular per descontaminació i desinfecció d’aigua. Els radicals hidroxil i d’altres agents oxidants co-generats en aquest reactor són capaços de destruir tant els microorganismes (bacteris, virus, protozous) com els microcontaminants orgànics (fàrmacs, pesticides, colorants, contaminants industrials), aconseguint un nivell òptim d’aigua tractada, qualitat que és modulable en funció de l’aplicació que cal donar-li un cop obtinguda (abocament a llera o entorn natural, claveguera, rec).

L’investigador és Ignacio Sirés Sadornil, professor de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona, amb l’equip del Laboratori d’Electroquímica dels Materials i del Medi Ambient (LEMMA) de la UB.

El Dr. Sirés també ha rebut en els darrers anys diversos ajuts que permeten consolidar la seva recerca i impulsar la sortida al mercat de la seva innovació, com per exemple, el Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I), el Prueba de Concepto del Ministeri de Ciència i Innovació, i l’AGAUR-Producte del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, entre d’altres.