Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Producte per desenvolupar un nou sistema de tractament d’aigües residuals

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Producte de 100.000 euros per a un projecte vinculat al desenvolupament d’un nou reactor electroquímic per al tractament continu d’aigües residuals. El projecte és liderat per Ignacio Sirés, professor del Departament de Ciència de Materials i Química Física (secció de Química Física) de la Facultat de Química de la UB.

El tractament eficaç i eficient de les aigües residuals és un dels reptes actuals, especialment en un context en què la reutilització de les aigües podria esdevenir una de les grans solucions a la crisi climàtica. Entre les múltiples tecnologies per a l’eliminació de microcontaminants orgànics i de microorganismes patògens, en els darrers anys s’ha demostrat la superioritat dels anomenats processos d’oxidació avançada. D’aquests processos, els més efectius i fàcils d’implementar es basen en l’activació de l’H2O2, un reactiu químic que es pot transformar en radicals oxigenats altament oxidants per eliminar eficaçment aquests contaminants.

Un dels obstacles per a la implementació d’aquesta tecnologia, però, és que el procés de síntesi industrial de l’H2O2 és molt intensiu en ús d’energia i té un impacte ambiental remarcable. A més, també implica etapes cares i perilloses, com el transport, l’emmagatzematge i la manipulació.

Davant aquesta situació, els investigadors han desenvolupat un reactor electroquímic dissenyat per produir H2O2 in situ i fer-lo servir per descontaminar i desinfectar aigua residual urbana i industrial en continu. A més, el reactor té un disseny innovador que permet augmentar la capacitat de tractament i disminuir el consum energètic en comparació amb altres reactors similars.

El projecte, amb número d’expedient 2021 PROD 00171, ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Producte per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.