Es crea l’associació TECNIO per impulsar la transferència tecnològica a Catalunya

La nova ‘Associació TECNIO’ està formada pels 59 grups de recerca que compten actualment amb l’acreditació TECNIO atorgada per ACCIÓ, un segell que identifica els desenvolupadors de tecnologia a Catalunya per facilitar-ne la connexió amb les empreses. La nova associació comptarà amb un ajut de 300.000 euros d’ACCIÓ en els propers 3 anys per reforçar la visió de mercat d’aquests agents i apropar-los a les empreses.

L’objectiu d’aquesta nova entitat és agrupar i fer visible l’activitat dels grups de recerca amb el segell TECNIO, fomentar-ne la col·laboració i impulsar-los com a instrument de connexió amb el teixit empresarial i l’administració. En formen part la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Ramon Llull, la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Vic, la fundació I-CERCA i el CSIC amb la finalitat d’accelerar la transferència de coneixement des de l’entorn dels laboratoris de recerca cap a la societat.

A l’acte de presentació de la nova associació, que ha tingut lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), hi ha participat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió; la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis; la directora general d’Indústria i consellera delegada d’ACCIÓ, Natàlia Mas; el director general d’Innovació i Emprenedoria, Lluís Juncà; el rector de la UAB, Javier Lafuente; i la presidenta de l’Associació TECNIO, Nora Ventosa.

Durant la seva intervenció, Torrent ha destacat que aquesta associació “permetrà fer un pas més en la col·laboració entre empreses i agents de recerca a Catalunya per garantir que el coneixement que es genera a les universitats es traslladi al teixit productiu”. “Això es tradueix en la incorporació de més tecnologia diferencial a les empreses, més R+D empresarial i, en definitiva, més competitivitat i impacte al mercat”, ha subratllat.

De la seva banda, la consellera de Recerca i Universitats, ha explicat que “el gran repte de Catalunya és millorar la capacitat d’innovació fins a convertir-se en un dels motors principals de l’economia. Hem de posar el talent al servei de la transformació del país, per tal de desenvolupar un teixit empresarial més innovador, que faci créixer la competitivitat, i els centres que tenen el segell de qualitat TECNIO són un bon model a seguir.”

Els centres TECNIO

La Universitat de Barcelona compta amb 7 grups TECNIO. Durant els darrers tres anys, aquests set grups que agrupen més de 195 investigadors i investigadores, han ingressat 20,3M d’euros, dels quals el 40% provenen de contractes d’R+D+i amb empreses i ajuts públics concedits per a desenvolupar projectes d’R+D+i empresarial. Durant aquest període també s’han sol·licitat 10 patents i, fruit de les tecnologies desenvolupades, s’han creat 3 spin-off (Kumux, ColorSensing i AIGecko).

Els 7 grups TECNIO de la UB són:

CEMIC: centre de recerca i transferència de tecnologia en Enginyeria Electrònica i Tecnologies de la Informació. La seva activitat es focalitza en tres grans àrees d’expertesa: microsistemes i tecnologia electrònica i fotònica, comunicacions i sistemes RF i sensors i dispositius de control. Aquestes tecnologies troben aplicació en els sectors de la instrumentació, les tecnologies TIC, l’automoció i el transport, les tecnologies mèdiques i la il·luminació intel·ligent.

CPT: El Centre de Projecció Tèrmica és l’únic centre d’Espanya completament dedicat a la recerca, desenvolupament i innovació en recobriment de superfícies a través de la tecnologia de projecció tèrmica. El seu objectiu principal és aportar solucions en l’àmbit de l’enginyeria de materials en nous processos i productes.

CREATIO: el centre per a la producció i validació de teràpies avançades és el centre d’excel·lència i referent tecnològic especialitzat en la translació clínica de teràpies cel·lulars, gèniques i d’enginyeria de teixits, sent un dels màxims impulsors del desenvolupament d’aquestes teràpies a nivell nacional. Creatio ofereix solucions basades en teràpies avançades amb l’objectiu d’incrementar l’eficiència del sistema sanitari i millorar la qualitat de vida de la societat.

DataScience@UB: és un grup de caràcter multidisciplinari en l’àmbit de les tecnologies de l’aprenentatge automàtic o machine learning i la ciència de dades. Busca donar resposta als reptes als quals han de fer front les organitzacions a causa de la generació massiva de dades, tant des del punt de vista tecnològic com des del punt de vista científic i social.

DIOPMA: El Centre de Disseny i Optimització de Processos i Materials ajuda les empreses amb els reptes del futur a través de la innovació dels seus productes o processos de fabricació.

MAIMA: és un grup de recerca multidisciplinari amb més de vint anys d’experiència que aplica l’última tecnologia en anàlisi d’isòtops estables, mineralogia i geoquímica per a oferir solucions a mida a problemes de contaminació ambiental, autentificació de productes agroalimentaris i estudis de durabilitat mineral en obra civil.

SDM: El Servei de Desenvolupament del Medicament ofereix serveis de caràcter tècnic, científic, de recerca i de desenvolupament del medicament d’ús humà, del medicament d’ús veterinari i del producte sanitari al sector empresarial farmacèutic i relacionat.