Grups de recerca de la UB

Microbiologia aplicada a alimentació i veterinària

QUI SOM

Equip

Investigador principal: Dr. Antonio Juárez,  investigador associat a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).

El grup compta amb més de 5 investigadors inclosos dos post-doctorals, un tècnic i dos pre-doctorals, a banda d’estudiants de màster i grau.

Instal·lacions i equipaments

El grup compta amb un laboratori de microbiologia propi, i utilitza els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiT-UB) per a equips avançats com HPLC i GC/MS.

Presentació

El grup de recerca Biologia Molecular Bacteriana de la Universitat de Barcelona liderat pel Dr. Antonio Juárez centra la seva recerca en el control de la virulència per reguladors globals, plasmidis i proteïnes que faciliten l’intercanvi genètic horitzontal. La seva gran experiència en microbiologia i proteïnes fa que durant gairebé 30 anys hagi col·laborat amb la indústria en el desenvolupament de vacunes, probiòtics i inòculs, i la valorització de les fraccions biològiques dels subproductes animals.

QUÈ FEM

Serveis

• Noves dianes per a la detecció de patògens en aliments: Salmonella i E. coli.
  • Desenvolupament de vacunes inactivades, atenuades i recombinants.
  • Recuperació i valorització de residus animals, vegetals o microbians.
  • Estratègies per a la reducció de Listeria i Salmonella en granges.
  • Nova generació de vacunes mitjançant bactèries làctiques.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

La versatilitat dels microorganismes els fan de gran interès per a la indústria alimentària, veterinària, farmacèutica i química.

Clients

APC Europe;  Gallina Blanca;  Hipra;   Ahumados Ubago; Mevet;  CZ Veterinaria; Friselva

RECERCA

Projectes de recerca

• (2015-2017) Interacciones entre módulos plasmídicos y cromosomas bacterianos: una visita debida. I.P. Antonio Juárez. MINECO.
  • (2014-2016)   Regulación   de   la   virulencia   bacteriana   por   proteínas   que   reconocen conformaciones locales del ADN (IBEC). I.P. Antonio Juárez. MINECO.
  • (2011-2013)  Proteínas  restringidas  a  la  familia  Enterobacteriaceae:  implicación  en  la transferencia génica horizontal y virulencia (IBEC). I.P. Antonio Juárez. MICINN.
  •  (2008-2013)  Intermods  –  Interconexiones  de  módulos  plasmídicos  y  los  genomas  de bacterias patógenas. I.P. Antonio Juárez. MINEDU.

RESULTATS

Activitats de transferència

• Desenvolupament d’una vacuna atenuada de Salmonella per al seu ús en ramaderia.
  • Aïllament de bactèries làctiques probiòtiques per al seu ús en granges de boví.
  • Sobreexpresió d’antígens vacunals per a l’increment de l’eficàcia d’una vacuna.
  • Millora d’un sistema de detecció de patògens en aliments.
  • Efectivitat de la inhibició de Listeria en salmó fumat.
  • Recuperació d’immunoglobulines de sang de porc.

Publicacions rellevants

• Hüttener M, Paytubi S and Juárez A. 2015. Success in incorporating horizontally transferred genes: the H-NS protein. Trends Microbiol, 23(2).
  • Solórzano C, Srikumar S, Canals R, Juárez A, Paytubi S and Madrid C. 2015. Hha has a defined regulatory role that is not dependent upon H-NS or StpA. 6). Front Microbiol 30(6).
  • Paytubi S, Aznar S, Madrid C, Balsalobre C, Dillon SC, Dorman CJ and Juárez A. 2014. A novel role for antibiotic resistance plasmids in facilitating Salmonella adaptation to non-host environments. Environ Microbiol, 16(4).
  • Hüttener M, Dietrich M, Paytubi S and Juárez A. 2014. HilA-like regulators in Escherichia coli pathotypes:  the  YgeH protein  from  the  enteroaggregative  strain  042.  BMC Microbiol, 25(14).

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.