Grups de recerca de la UB

Interacció de microbiota i epiteli intestinal

QUI SOM

Equip

Actualment el grup consta de 5 investigadors, les professores Laura Baldomà i Josefa Badia, i els becaris predoctorals Cecilia Cordero, Yennifer Olivo I Sergio Martinez.

Presentació

El grup de recerca GUT MICROBIOTA-HOST INTERACTION forma part del grup consolidat “Bioquímica Integrativa” de la Universitat de Barcelona, adscrit a la xarxa SRG (SGR-1017) de grups de recerca de la Generalitat de Catalunya.

és també un grup integrant del Institut de Recerca de Biomedicina de la Universitat de Barcelona (IBUB) i de l’Institut de recerca Sant Joan de Deu.

La microbiota intestinal té un paper rellevant en la salut humana. Desequilibris en la seva composició estan associats a determinades malalties. Aquest grup, liderat per la Dra. Laura Baldomà i la Dra. Josefa Badia, està centrat en l’estudi dels mecanismes implicats en la interacció/ comunicació  de la microbiota amb  cèl·lules epitelials i immunes de la mucosa intestinal a través de factors secretats, en especial vesícules extracel·lulars. Aquestes vesícules bacterianes poden difondre a través del mucus intestinal i accedir a l’epiteli, i son per tant, actors clau en la comunicació amb l’hoste. El coneixement derivat d’aquesta recerca pot obrir noves aproximacions terapèutiques basades en postbiòtics.

QUÈ FEM

Serveis

• Cultius bacterians. Aïllament I anàlisi de vesícules de soques probiòtiques i microbiota comensal com indicadors d’efectivitat.

models in vitro d’inflamació intestinal.

• Anàlisi de la capacitat antiinflamatòria de probiòtics o fàrmacs en l’intestí, mitjançant.
  • Anàlisi de la resposta immunitària i funció de barrera front bacteris o compostos químics, mitjançant models in vitro (línies cel·lulars humanes d’epiteli intestinal, cèl·lules immunes).
  • Estudi in vitro de citotoxicitat cel·lular.
  • Anàlisi d’expressió gènica per RT-qPCR. Anàlisis de micro-RNAs.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

Els probiòtics tenen gran acceptació en la indústria farmacèutica, veterinària i nutricèutica. Actualment, hi ha un interès creixent pels postbiòtics, definits com productes derivats de probiòtics generats durant el procés de fermentació. Dins d’aquest grup s’inclouen components cel·lulars dels bacteris, biomolècules, metabòlits i factors bioactius secretats al medi. Les vesícules exportades per probiòtics o microbiota comensal compleixen les característiques dels postbiòtics.

RECERCA

Línies de recerca

• Vesícules extracel·lulars de probiòtics I microbiota comensal:

– com a moduladors de la resposta immunitària I funció de barrera intestinal.

– identificació de noves funcions amb potencial aplicació a malalties infeccioses,  metabòliques o càncer

RESULTATS

Publicacions rellevants

• Diaz-Garrido N et al. Transcriptomioc microRNA profiling of dendritic cells in response to gut microbiota-secreted vesicles. Cells (2020) 9, 1534.
  • Diaz-Garrido N et al. Membrane vesicles from the probiotic Nissle 1917 and gut resident Escherichia coli strains distinctly modulate human dendritic cells and subsequent T cell responses. J. Funct. Foods (2019) 61, 103495.
  • Cañas MA et al. Outer membrane vesicles from probiotic and commensal Escherichia coli activate NOD1-mediated immune responses in intestinal epithelial cells. Front. Microbiol (2018) 9, 498.
  • Alvarez CS et al. Outer membrane vesicles and soluble factors released by probiotic Escherichia coli Nissle 1917 and commensal ECOR63 enhance barrier function by regulating expression of tight junction proteins in intestinal epithelial cells. Front. Microbiol (2016) 7, 1981.
  • Fábrega MJ et al. Activation of immune and defence responses in the intestinal mucosa by outer membrane vesicles of commensal and probiotic Escherichia coli strains. Front. Microbiol (2016) 7, 70.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.