Grups de recerca de la UB

Enzims microbians d’aplicació industrial

QUI SOM

Equip

El grup està dirigit pel Dr. Pere Picart i compta amb diferents investigadors  post-doctorals  i  pre- doctorals, a banda d’estudiants de màster i grau.

Instal·lacions i equipaments

El grup compta amb un laboratori propi de microbiología que inclou un biorreactor de 3L, equips avançats com FPLC, HPLC i GC/MS i utilitza els Centres Científics i Tecnològics (CCiT-UB) per a altres activitats de recerca.

Presentació

El grup d’Enzims microbians d’aplicació industrial de la Universitat de Barcelona centra la seva recerca en desenvolupar enzims que minimitzin l’impacte ambiental de la indústria i li donin un valor afegit. Mitjançant tècniques de biologia molecular i enginyeria de proteïnes es pot aconseguir obtenir noves característiques d’ aquests enzims per desenvolupar procesos específics. A més a més, el grup es centra en la producció de biopolímers, especialment nanocel.lulosa i bioplàstics (polihidroxibutirats, PHB) mitjançant la seva producción en soques recombinants. El grup s’ ha especialitzat en l’ ús del sistema CRISPR-Cas per introduir edicions genòmiques de soques bacterianes, tant gramnegatius com gramnegatius, per tal de, mitjançant biologia sintètica i enginyeria metabòlica augmentar la producció de les proteïnes o biopolímers d’ interés. Finalment, el grup treballa en l’ àmbit de l’ economía circular, on es tracta de valoritzar els residus agrícoles per a la producció de compostos desitjats d’ una forma sostenible i respectuosa amb el medi ambient.

QUÈ FEM

Serveis

• Mutagènesis dirigida per a la obtenció de variants enzimàtiques amb propietats biològiques optimitzades
  • Disseny i producció d’enzims recombinants, pèptids antimicrobians i altres biopolímers
  • Enginyeria metabòlica mitjançant la tecnologia CRISPR-Cas
  • Ús d’enzims per a la recuperació i valorització de residus animals, vegetals o microbians

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

La versatilitat de la técnica CRISPR-Cas en modificar les soques utilitzades per augmentar la producció d` enzims microbians i altres productes és de gran interès per tot tipus d’ industria, incloent la paperera, petroquímica, alimentària, veterinària, farmacèutica i química.

Clients

Novozymes;    Metgen Oy;    Gremi de Flequers;    CSIC;    Greenaltech; Fertinagro

RECERCA

Projectes de recerca

–    (2019-2021) Diseño de herramientas biotecnológicas para desarrollo de componentes de microdispositivos biodegradables. I.P. F.I. Javier Pastor Blasco, Pilar Díaz. MINECO
–    (2014-2016) Nuevas enzimas y productos microbianos para la biomodificación del papel. I.P. F.I. Javier Pastor Blasco. MINECO
–   (2011-2013) Enzimas para la valorización y mejora biotecnológica de las fibras de celulosa. I.P. F.I. Javier Pastor Blasco. MICINN

RESULTATS

Activitats de transferència

• Optimització de la producció recombinant d’amilases en subtilis mitjançant CRISPR-Cas
  • Millora de xillanases per al blanquejat sostenible del paper
  • Desenvolupament d’una cellulasa per a la producció de biocombustible
  • Desenvolupament d’un tractament anti-acné mitjançant la inhibició d’una lipasa microbiana
  • Screening d’enzims per a la obtenció de noves propietats en la fermentació del pa

Publicacions rellevants

• Buruaga-Ramiro C, Valenzuela V, Valls C, Roncero MB, Pastor FIJ, Dí­az P, Martinez J. 2020.Development of an antimicrobial bioactive paper made from bacterial cellulose, International Journal of Biological Macromolecules, 158 (587-594).
  • Buruaga-Ramiro C, Valenzuela V, Valls C, Roncero MB, Pastor FIJ, Dí­az P, Martinez J. 2020. Bacterial cellulose matrices to develop enzymatically active paper. Cellulose 27, 3413–3426
  • Morena, A.G., Roncero, MB., Valenzuela, V, Valls C, Roncero MB, Vidal T, Pastor FIJ, Dí­az P, Martinez J. 2019 /TEMPO-mediated bacterial cellulose functionalization: production of paper-silver nanoparticles composite with antimicrobial activity. Cellulose 26, 8655-8668.
  • Fillat, A., Martínez, J., Valls, C. Cusuola O, Roncero MB, Vidal T, Valenzuela S, Dí­az P, Pastor FIJ. 2018. Bacterial cellulose for increasing barrier properties of paper products. Cellulose 25, 6093–6105.
  • Valls C, Díaz P, Pastor FIJ and Valenzuela SV. 2016. A newly discovered arabinoxylan- specific arabinofuranohydrolase. Synergistic action with xylanases from different glycosyl hydrolase fa App Micro and Biotech, 100(4)
  • Picart P; Sevenich M; Dominguez P; Schallmey A. 2015. Exploring glutathione lyases as biocatalysts: paving the way for enzymatic lignin depolymerization and future stereoselective applications. 17 (4931 – 4940).
  • Picart P; et al., 2014. From Gene Towards Selective Biomass Valorization: Bacterial beta-Etherases with Catalytic Activity on Lignin-Like Polymers. ChemSusChem. 7 (11).

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.