Grups de recerca de la UB

Enzims microbians d’aplicació industrial

QUI SOM

Equip

El grup està dirigit pel Dr. F.I. Javier Pastor i compta amb més de 5 investigadors incloses les professores  Dra.  Pilar  Díaz  i  Dra.  Josefina  Martínez,  investigadors  post-doctorals  i  pre- doctorals, a banda d’estudiants de màster i grau.

Instal·lacions i equipaments

El grup compta amb un laboratori propi de microbiologia, i utilitza els Centres Científics i Tecnològics (CCiT-UB) per a equips avançats com HPLC i GC/MS així com el Servei de Fermentació (SF-UB).

Presentació

El grup d’Enzims microbians d’aplicació industrial de la Universitat de Barcelona centra la seva recerca en desenvolupar enzims que minimitzin l’impacte ambiental de la indústria i li donin un valor afegit. S’estudia la biologia molecular d’enzims –especialment xil·lanases, cel·lulases i lipases- que catalitzen la hidròlisi, síntesi i/o biotransformació de polímers naturals. També s’identifiquen i desenvolupen nous enzims per a tot tipus d’aplicacions industrials: blanqueig i reciclatge   del   paper,   valorització   de   residus   agroindustrials,   nous   additius   alimentaris funcionals, producció de biocombustibles, millora de fibres tèxtils, i nous biomaterials basats en la lignocel·lulosa.

QUÈ FEM

• Optimització de la catàlisi enzimàtica.
  • Disseny i producció d’enzims recombinants.
  • Obtenció de nous enzims mitjançant screenings funcionals.
  • Ús d’enzims per a la recuperació i valorització de residus animals, vegetals o microbians.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

La versatilitat dels enzims microbians els fan de gran interès per a la indústria paperera, petroquímica, alimentària, veterinària, farmacèutica i química.

Clients

Novozymes;    Metgen Oy;    Gremi de Flequers;    CSIC;    Greenaltech.

RECERCA

Projectes de recerca

• (2014-2016) Nuevas enzimas y productos microbianos para la biomodificación del papel. I.P. F.I. Javier Pastor Blasco. MINECO.
  • (2011-2013) Enzimas para la valorización y mejora biotecnológica de las fibras de celulosa. I.P. F.I. Javier Pastor Blasco. MICINN.
  • (2011-2013) Tecnologías enzimáticas para la producción de biomateriales de nueva generación:  biocatálisis  mediada  por  lipasas.  I.P.  Mª  Pilar  Díaz  Lucea.  MICINN.

RESULTATS

Activitats de transferència

• Millora de xil·lanases per al blanquejat sostenible del paper.
  • Desenvolupament d’una cel·lulasa per a la producció de biocombustible.
  • Desenvolupament d’un tractament anti-acné mitjançant la inhibició d’una lipasa microbiana.
  • Screening d’enzims per a la obtenció de noves propietats en la fermentació del pa.

Publicacions rellevants

–    Valls C, Díaz P, Pastor FIJ and Valenzuela SV. 2016. A newly discovered arabinoxylan- specific arabinofuranohydrolase. Synergistic action with xylanases from different glycosyl hydrolase families. App Micro and Biotech, 100(4).

–    Cerda LA, Valenzuela SV, Díaz P and Pastor FIJ. 2016. New GH16 β-glucanase from Paenibacillus barcinonensis BP-23 releases a complex pattern of mixed-linkage oligomers from barley glucan. Biotech and App Biochem, 63(1).

–    Cesarini S, Haller RF, Díaz P and Nielsen PM. 2014. Combining phospholipases and a liquid lipase for one-step biodiesel production using crude oils. Biotech Biofuels, 7(1).

–    Valenzuela SV, Valls C, Roncero MB, Vidal T, Díaz P and Pastor FIJ. 2014. Effective- ness of novel xylanases belonging to different GH families on lignin and hexenuronic acids removal from specialty sisal fibres. J Chem Tech and Biotech, 83(3).

–    Cesarini S, Infanzón B, Pastor FIJ and Díaz P. 2014. Fast and economic immobiliza- tion methods described for non-commercial Pseudomonas lipases. BMC Biotech, 14.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.