Grups de recerca de la UB

DIDPATRI

Equip

Direcció del grup: Dr. Francesc Xavier Hernàndez Cardona; Dra. Maria Feliu Torruella; Dr. Rafael Sospedra i Roca.

Instal·lacions i equipaments

El grup compta amb locals vinculats al Departament de Didàctica de les Ciències Socials i amb les diferents empreses i professionals amb els que col·labora.
L’articulació de professionals i equipaments permet donar resposta a les més diverses casuístiques patrimonials i museogràfiques: audiovisuals, productes informàtics, escenografies, materials didàctics…

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials. Campus Mundet. Edifici de Llevant. Despatx 127. Passeig de la Vall d’Hebron 171. Barcelona. 08035.
Tel. +34 934 035 093 · fhernandez@ub.edu

Presentació

DIDPATRI és un grup de recerca consolidat integrat a la xarxa SRG (SGR-945) de grups de recerca de la Generalitat de Catalunya. El grup investiga i innova en el camp de la museografia didàctica tot plantejant, a l’entorn de qualsevol mena de patrimoni, propostes museogràfiques sostenibles i versemblants que facin entenedors els objectes de museïtzació a horitzons de públic el més amplis possibles.
DIDPATRI està vinculat al Departament de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona tot i que agrupa investigadors de diferent formació (professionals de la didàctica, arqueòlegs, historiadors, pedagogs, enginyers informàtics…).

QUÈ FEM

Serveis

Disseny de projectes bàsics o executius per a museus o exposicions; projectes de turisme cultural; disseny de materials didàctics; disseny i realització de materials audiovisuals, informàtics, app’s; iconografia didàctica; arqueologia experimental i reconstruccions arqueològiques; projectes integrals des de la recerca bàsica a la museïtzació; i projectes de memòria històrica.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

DIDPATRI treballa des del 2001 en el clúster cultural, en el sector de les indústries culturals, i amb les administracions implicades en indústries culturals, tot tractant de donar resposta a tot allò relacionat amb el patrimoni: museus, centres d’interpretació, rutes, museïtzacions a l’aire lliure, materials didàctics… El grup també incideix, de manera especial en tot allò referent a espais no formals d’ensenyament d’aprenentatge (lifelong learning, living history, recreació històrica, etc.).

Clients  (2011- 2015)

Ajuntament de Barcelona; Generalitat de Catalunya; Diputació de Barcelona.
Diputació de Salamanca; EUPHON Projects; Transversal; Espai Visual; DIGIT; Editorial Angle; Editorial Rafel Dalmau Editor; Editorial Graó.

RECERCA

Projectes de recerca

(2012-2015) Desarrollo de estrategias y técnicas didácticas a partir del patrimonio y la arqueología del conflicto para la enseñanza/aprendizaje de las ciencias sociales y la historia (Ref. EDU2012-35299). I. P. Francesc Xavier Hernàndez Cardona. Ministerio de Economía y Competividad.

(2008-2012) Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos (Ref. EDU-2008-00427/EDUC). I.P. Francesc Xavier Hernàndez Cardona. Ministerio de Educación y Ciencia.

RESULTATS

Activitats de transferència

• Redacció i coordinació del projecte històric i museogràfic de l’exposició DONEC PERFICIAM. El Born Centre Cultural. 2012-2013.
  • Redacció i coordinació dels materials didàctics del Born Centre Cultural. 2013.
  • Redacció i coordinació de materials didàctics del Tricentenari (audiovisuals i unitats didàctiques). Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. 2014.

Publicacions  rellevants

• Rubio Campillo, X.; Cela, J.M.; Hernàndez, F.X. 2013.  The development of new infantry tactics during early XVIIIth century: a computer simulation approach to modern military history. Journal of Simulation 7, 170-182.
  • Rubio Campillo, X.; Cela, J.M.; Hernàndez, F.X. 2012.  Simulating archaeologists? Using agent-based modelling to improve battlefield excavations. Journal of Archaeological Scienc, 2 (39),  347-356.
  • Hernàndez Cardona, F. X.; Rojo Ariza, M. C. coord. 2011. Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicas. Ed. Trea: Gijón.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.