Grups de recerca de la UB

Creativitat, Innovació i Transformació Urbana (CRIT)

Equip

Investigadora principal: Dra. Montserrat Pareja Eastaway.

El grup de recerca està format per un equip multidisciplinari, incloent economistes, sociòlegs, antropòlegs i filòsofs de la Universitat de Barcelona.

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Facultat d’Economia i Empresa. Avinguda Diagonal, 696, 4a planta despatx 430. Tel.: +34 93 402 18 66 · Email: mpareja@ub.edu

Presentació

El grup de recerca en Creativitat, Innovació i Transformació Urbana (CRIT) de la Universitat de Barcelona té com a objectiu general l’anàlisi de la transformació social i econòmica de les ciutats i regions metropolitanes en un context de globalització econòmica creixent. La globalització ha accelerat el procés d’urbanització a escala global i ha situat les ciutats i les regions metropolitanes com a elements centrals del creixement econòmic.  Davant aquesta situació, les ciutats han desenvolupat noves formes de governança local per tal d’assegurar el creixement econòmic, la competitivitat global, així com certes formes de cohesió social que evitin les conseqüències de les creixents pautes de desigualtat.

El grup de recerca CRIT analitza les conseqüències en termes socials, econòmics i ambientals d’aquest conjunt de canvis a través de l’anàlisi de dinàmiques de transformació urbana, siguin generals com específiques de l’àmbit de regeneració urbana i de l’habitatge, i l’educació.

QUÈ FEM

Serveis

• Estudis de consultoria.
  • Estudis sobre sectors emergents competitius.
  • Estudis territorials: rurals i urbans.
  • Estudis sobre creativitat.
  • Estudis sobre cultura i societat.
  • Estudis sobre governanament local i multinivell.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

Sectors culturals, creatius i del coneixement.

Clients

Ajuntament de Barcelona; Banco Interamericano de Desarrollo; Fundació Bofill.

RECERCA

Línies de recerca

• Governança i governança multinivell.
  • Creativitat i innovació: comunitats creatives al territori.
  • Regeneració urbana i polítiques d’habitatge.
  • Ciutadania i globalització.
  • Innovació social contra l’exclusió social.
  • Desigualtat social, educació i benestar.
  • Competitivitat i innovació urbana en el context global.
  • Sostenibilitat mediambiental urbana.
  • Sostenibilitat, turisme i innovació.

Projectes de recerca

Europeus

• SOCOHO ‘The Importance of housing systems in safeguarding social cohesion’(2000-2003).
  • RESTATE ‘Restructuring Large-scale Housing Estates in European Cities: Good Practices and New Visions for Sustainable Neighbourhoods and Cities’ (2003-2006).
  • ACRE ‘Accommodating Creative Knowledge – Competitiveness of European Metropolitan Regions Within the Enlarged Union’ (2007-2010).
  • COST-ActionThe restructuring of social services in Europe and its impact on social and territorial cohesion and governance’. (2012-2014).
  • KATARSIS / SOCIAL PLATFORM ‘European Networks of exchange of knowledge’. (2017-2010).

Ministerio de Economia y Competitividad

• CREAURBS ‘Creatividad y Conocimiento: Bases para la nueva competitividad urbana’. (2010-2012).
  • INNOVA ‘Innovación, creatividad y cultura: Definiendo las bases de un nuevo modelo socio-económico para una España post-crisis’. (2013-2016).
  • INNOSOGO ‘Innovación Social y Governanza: prácticas emergentes para ciudades en transformación’ (2014-2016).

RESULTATS

Activitats de transferència

Competitivitat local: Creació de les condicions i els processos per a la transformació social, econòmica i urbana d’un territori.

Publicacions rellevants

• Barber, A.; Pareja-Eastaway, M. (2010) “Leadership and Challenges in the Inner City: Planning for Sustainable Regeneration in Birmingham and Barcelona”. Policy Studies vol. 31, n. 4 pp.393-411
  • García, M.; Degen, M. (2012) “The Transformation of the ‘Barcelona Model’: An Analysis of Culture, Urban Regeneration and Governance” International Journal of Urban and Regional Research, vol. 36 (5) pp. 1022-1038
  • Eizaguirre, S.; Pradel Miquel, M.; Terrones, A.; Martínez, X.; García, M. (2012) “Multilevel governance and Social Cohesion: bringing back conflict in citizenship practices”. Urban Studies, vol.49, n.9 p.1999-2016.
  • Cano, A. García, M. (2012) “Políticas de acción comunitaria en las periferias urbanas: Problemas de transferibilidad”. Gestión y Política Pública, vol. XXI, n.2 pp.131-157.
  • Pareja-Eastaway, M. and Simó Solsona, M. (2014) “From isolated programmes to integral approaches in Spain: the case of La Barceloneta”. En: Turkington, R. And Watson, C. (eds) Renewing Europe’s housing: strategies for sustainability. London: The Policy Press. CL.
  • Pareja-Eastaway, M. and Piqué, Josep M. (2014) “ Spain: creating ecologies of innovation in cities- the case of 22@Barcelona”. In: Engel, J. & S. Fisher (eds) Clusters of innovation. Northhampton: Edwar Elgar Publishing. CL.

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.