Grupos de inestigación de la UB

ANTERRIT

Equip

Investigador principal: Francesc López Palomeque

Tot l’equip humà que intervé en la feina del grup:
Dr. Francec López Palomeque; Dr. Jaume Font Garolera; Dra. Dolores Sánchez Aguilera; Dra. Maria Belén Gómez Martín; Dr. Xose Anton Armesto López; Dr. Martí Cors Iglesias; Xavier Font Urgell; Dr. Carles Carreras Verdaguer; Dr. Sergi Martínez Rigol; Dr. Llorenç Prats Canals; Damià Serrano Miracle; Josep Coma Guitart; Dr. Lluis Frago i Clols; Dra. Anna Torres Delgado; Jordi Martín Díaz

Instal·lacions i equipaments

Instal·lacions i equipaments propis de la institució universitària. Laboratori de Geografia Regional, amb equipaments informàtics, destacant el software pel tractament de bases de dades i els sistemes d’informació geogràfica.

Localització

Universitat de Barcelona. Departament de Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional, Facultat de Geografia i Història. Carrer Montalegre 6, Barcelona 08001.
Tel.:+34 93 403 78 72/ +34 93 403 78 81 · Email: lopez.palomeque@ub.edu

www.ub.edu/anterrit

PRESENTACIÓ

El Grup de Recerca Consolidat d’Anàlisi Territorial i Desenvolupament Regional (ANTERRIT), del Departament de Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional la Universitat de Barcelona, va ser reconegut per primera vegada en la convocatòria de grups de qualitat de 1997 de la Generalitat de Catalunya. En el reconeixement en 2009 se li va assignar el codi 2009SGR253.
Àrea d’expertesa: Ciències Socials, amb enfocament interdisciplinar, tal com reflecteix la composició actual del grup (geògrafs, antropòlegs, turistòlegs i ambientòlegs de 4 departaments diferents).
Objectius: Aquesta composició interdisciplinar permet i afavoreix al grup una major explicació i comprensió de les realitats complexes de l’anàlisi territorial i del desenvolupament regional, dels àmbits urbans (estudis sobre comerç i consum, dinàmiques urbanes, etc.) i dels fluxos que s’estableixen entre les àrees rurals i les àrees urbanes. La relació entre turisme, territori i patrimoni s’ha consolidat, en els darrers anys, com un dels àmbits temàtics significatius del Grup ANTERRIT. Els objectius específics es sintetitzen en cinc eixos:

• Coneixement teòric, metodològic i fenomenològic de l’àmbit temàtic i, en particular, de les dinàmiques territorials i urbanes a Catalunya, i la planificació territorial i el planejament urbà.
  • Coneixement de les dinàmiques demogràfiques i mobilitat espacial de la població.
  • Relació entre el desenvolupament territorial i renovació urbana i la valorització turística del patrimoni cultural i natural, tant des d’una perspectiva teòrica com aplicada.
  • L’abast de les noves relacions entre turisme i territori a escala local i regional, centrant l’atenció en els processos d’intensificació i extensió del turisme en els espais d’interior i en les ciutats.
  • Conseqüències territorials del canvi climàtic i determinació d’estratègies de mitigació.
  • Gestió i planificació territorial del turisme en el marc de la gestió pública del turisme.

QUÈ FEM

Serveis

Planificació territorial i urbana; gestió i planificació turística; gestió turística del patrimoni cultural i natural.

PER A QUI TREBALLEM

Clients

Ajuntament de Barcelona; Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls; Diputació de Barcelona; Generalitat de Catalunya (Departament d’Innovació, Universitats i Empresa); Gobierno del Principado de Asturias; Institut Cartogràfic de Catalunya; Roca Arquitectes & Associats; Turisme de Barcelona.

RECERCA

Projectes en convocatòria competitiva amb IP del Grup, darrers 5 anys:

• Nuevos turismos y desarrollo territorial en un contexto de cambio. Experiencias y oportunidades de los espacios turísticos de interior en España. Codi: CSO2011-27230. Ministerio de Ciencia e Innovación. 2011–2013. IP: F. López Palomeque. Nº Investigadors: 14
  • Estrategias de adaptación planificada para la reducción de la vulnerabilidad del turismo litoral del Mediterráneo español al cambio climático. Codi: CSO2011-23404. Ministerio de Ciencia y Tecnología. 2012-2014. IP: M. Belén Gómez Martín. Investigadors 6.
  • Nuevo turismo y desarrollo territorial sostenible: análisis y evaluación de la intensificación y extensión espacial del turismo en la Cataluña interior. Codi: CSO2008-03315/GEOG. Ministerio de Educación y Ciencia. 2009–2011. IP: F. López Palomeque. Nº Investigadors participants: 12
  • Evaluación de la vulnerabilidad del turismo litoral del mediterráneo español al clima y al cambio climático. Codi: CSO2008-01346/GEOG. Ministerio de Educación y Ciencia. 2009–2011. IP: Mª B. Gómez Martín. Nº Investigadors participants: 6.
  • Reconeixement de Grup de Recerca Consolidat: Anàlisi Territorial i Desenvolupament Regional (ANTERRIT). Dep. d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació. Generalitat de Catalunya. Codi: 2009SGR253. Durada: 2009-2013. IP: F. López Palomeque. Investigadors participants: 20

RESULTATS

Publicacions rellevants

LÓPEZ PALOMEQUE, F. (Director científic), SÁNCHEZ AGUILERA, D. (Dirctora Tècnica) (2009): Atles del Turisme a Catalunya. Mapa Nacional de l’Oferta i els Productes Turístics, Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. Generalitat de Catalunya. Barcelona. 526 pàgines.

Versió web: http://www.ub.edu/mapaturismecat/ARTS/000.html

PRATS, Ll. (2011): La viabilidad turística del patrimonio. Pasos. 2011, Vol.9, pp.249-264

TORRES DELGADO, A.; LÓPEZ PALOMEQUE, F. (2012): The growth and spread of the concept of sustainable tourism: The contribution of institutional initiatives to tourism policy, en Tourism Management Perspectives 4 (2012) 1–10

GÓMEZ MARTÍN, MªBelén; ARMESTO, X. (2010): Exploring the complexity of the relationship between tourists and climate change. A view from Spain. International Journal Of Tourism Research 2010