Grupos de inestigación de la UB

ADAPTABIT

Equip

Coordinació del grup:

Miquel Centelles

Membres :

Mireia Ribera Turró, Marina Salse Rovira, Miquel Térmens Graells, Ruben Alcaraz, Rosa M. Satorras Fioretti, Sergio Sayago Barrantes.

Localització

Universitat de Barcelona Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals
Facultat de Matemàtiques i Informàtica
c/ Melcior de Palau, 140    08014 Barcelona

Facultat de Matemàtiques i Informàtica
Gran Via Corts Catalanes, 585  08007 Barcelona

El web conté una llista de recursos d’accessibilitat per a la docència no presencial, amb material de Jornades i Seminaris, de guies de contingut accessible i actualitzacions.

PRESENTACIÓ

Grup d’Innovació Docent Consolidat GINDOC-UB/141. L’objectiu del grup té com a prioritat l’accessibilitat digital en docència, recerca i innovació docent. El grup el formen investigadors de diferents àmbits, com Biblioteconomia i Documentació, Història del Dret, Matemàtica Aplicada i Anàlisi. Aquesta interdisciplinarietat del grup, fa possible la sinergia amb d’altres agents i aporta una visió global a la recerca també dins de la pròpia universitat. Per això estableix col·laboracions amb la Universitat de Barcelona, com amb els serveis generals (SAE, CRAI i ICE) i la connexió amb d’altres grups (INDOMAIN) i organismes (comissió UNIDISCAT).

QUÈ FEM

Serveis

• Assessorament a la universitat en temes d’accessibilitat.
  • Estudis sobre accessibilitat a les universitats catalanes.
  • Promoure la inclussió a les aules en e-learning i metadates d’accessibilitat.
  • Formació a professorat i cursos al PAS, en termes legals i tècnics d’accessibilitat.
  • Auditoria i validació d’assignatures en la implementació dels principis de disseny universal, adequant-los a diferents àmbits de coneixement.
  • Difusió de material i eines per als docents i repositori de bones pràctiques.
  • Exploració de nous formats de recursos docents (documents ofimàtics accessibles –MSOffice, LibreOffice i PDF i multimèdia -subtítols, audiodescripció i editor de vídeos-).
  • Llibre electrònic (EPUB) amb metadades accessibles.
  • Integració del lector de pantalles per alumnes amb discapacitat visual i dislèxia.

Les línies d’innovació que segueix son:

• LMS (Moodle): Incorporació i desenvolupament de noves funcionalitats, adaptació a les necessitats dels col·lectius docents, noves formes d’aprenentatge dels entorns i dispositius.
  • MOOC: Formació orientada a la difusió de recursos, continguts i activitats en obert adreçats a un públic massiu.
  • Open Educational Resources: Construcció i difusió de continguts i recursos en obert adreçats a tota la comunitat.
  • Competències transversals: Competències genèriques i comunes per a totes les titulacions orientades al desenvolupament d’aptituds, coneixements i valora de l’alumnat vinculats a l’activitat professional posterior.

PER A QUI TREBALLEM

Clients

Col·laboracions amb organismes de servei general a la UB (SAE, CRAI i ICE) i nous vincles amb d’altres grups (Indomain) i organismes interuniversitaris (comissió UNIDISCAT).

Sectors industrials

• Educació
  • Indústria 4.0
  • Audiovisual
  • Editorial
  • Accessibilitat digital

RECERCA

Projectes de recerca

Anàlisi de l’impacte i les necessitats de l’estudiant amb discapacitat en un context de docència no presencial o mixta.

RESULTATS

Activitats de transferència

• Traducció al català de les directrius WCAG 1.0, i WCAG 2.0
  • Guies de contingut digital accessible
  • Guies de contingut digital vídeo

Publicacions rellevants

Alcaraz-Martínez, R.; Ribera, M.; Salse, M.; Moese, S. (2016). «La traducción del lector de pantallas gratuito NVDA al catalán y su difusión en el ámbito catalán«. En: Congreso Internacional Universidad y Discapacidad (3°: 2016: Madrid). Una universidad inclusiva para una sociedad incluyente. Madrid: Fundación ONCE.

Ribera, M.; Lapedriza, Agata (2019). Can we do better explanations? A proposal of User-Centered Explainable AI. En: Joint Proceedings of the ACM IUI 2019 Workshops, Los Angeles, USA, March 20, 2019, 7 p. ACM, New York, NY, USA, 7 p.

Alcaraz-Martinez, R., Ribera-Turro, M., Granollers-Saltiveri, T., i Pascual, A. (2020). «Accessibility for people with low vision of statistical graphics in the digital press: a methodological proposal based on heuristic indicators«. Profesional de la información, vol. 29, núm. 5.