Cockroaches vs Unicorns: neix un nou punt de trobada de les spin-offs de la Universitat de Barcelona

La Universitat de Barcelona ha reunit les spin-offs de la mateixa universitat en una jornada de treball amb la finalitat de conèixer-se, compartir experiències i crear sinergies entre elles. Les empreses participades de la UB han participat en la Primera Trobada d’spin-offs de la Universitat de Barcelona: Cockroaches vs Unicorns. Aquest esdeveniment neix amb la vocació de ser un punt de trobada anual i ha tingut lloc al Parc Científic de Barcelona, la seu on es troba la Fundació Bosch i Gimpera, el centre de transferència de tecnologia i coneixement de la UB.

La primera edició ha servit per explicar a què es dedica cadascuna de les spin-offs i intercanviar reptes de futur compartits com ara aconseguir finançament, incrementar la facturació o qüestions relacionades amb l’àmbit dels recursos humans com la retenció de talent. La trobada ha acabat amb un dinar a peu dret per tal de fer treball col·laboratiu. A més de les empreses, l’encontre ha comptat amb la presència del rector de la UB, Joan Guàrdia, el president del Consell Social de la UB, Joan Corominas, la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència, Mercè Segarra i la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, M. Carme Verdaguer.

El rector de la UB, Joan Guàrdia, ha apuntat que “les spin-off formen part de la universitat del segle XXI. El que han generat de transferència i innovació en aquests anys és part de la universitat del futur i tindrà un creixement exponencial”. En la mateixa línia, la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, M. Carme Verdaguer ha destacat que “la transferència de coneixement a la societat és la tercera missió de la universitat. Cal seguir-hi apostant perquè les tecnologies de la UB formin part de la solució a reptes que tenim en àmbits que són molt diversos.”

Cockroaches vs unicorns

El nom de la trobada fa referència a dos conceptes amb els quals es poden definir les startups o spin-offs segons el seu creixement i la capacitat d’adaptació al canvi. Les cockroaches, com l’insecte, són empreses emergents dures, resilients, que suporten els canvis del sector empresarial i econòmic. L’objectiu de les cockroaches és créixer a llarg termini, pas a pas, i augmentar els ingressos de manera sostenible. Des del punt de vista de l’inversor, una panerola és una inversió de baix risc (almenys en comparació amb un unicorn). Les empreses unicorns són aquelles que tenen un creixement més exponencial en un període curt de temps, i que sovint es fixen més en la cerca de capital que en el producte.

23 spin-offs de la UB

La Universitat de Barcelona ha ajudat a crear més de cinquanta spin-offs al llarg de la seva història. Actualment compta amb 23 empreses participades que el 2021 van facturar 9.355.608 euros entre totes, el que representa un 31% més respecte a l’any anterior, el 2020, quan la facturació total va sobrepassar els set milions d’euros. Les 23 empreses participades de la UB proporcionen més de 160 llocs de feina.

La creació d’empreses és un dels serveis que ofereix la Fundació Bosch i Gimpera com a centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la Universitat de Barcelona. L’Àrea de Creació d’Empreses va posar-se en marxa el 2001.