Casos d’èxit

Un test permet ajustar el tipus de tractament del càncer de mama gràcies a una tecnologia de la UB

Una tecnologia desenvolupada per Reveal Genomics, una spin-off de la Universitat de Barcelona, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) – Hospital Clínic de Barcelona i el Vall d’Hebron Institut d’Oncologia, ha permès desenvolupar un test genòmic capaç de mesurar el grau de desenvolupament d’un tipus del càncer de mama HER2 positiu (HER2+). Es tracta d’un element de detecció que permetrà personalitzar el tractament d’aquest tipus de càncer en una fase inicial. De moment ja s’ha començat a comercialitzar en centres hospitalaris d’Espanya i d’Itàlia.

El test HER2DX és una eina que integra dades clíniques de la pacient amb dades genòmiques i fa una anàlisi de l’ARN de 27 gens. Gràcies a això, l’oncòleg pot mesurar la capacitat de resposta de la pacient a possibles tractaments. “Ens hem adonat que, d’una banda, estàvem sobretractant moltes pacients i que, de l’altra, n’estàvem infratractant d’altres”, afirma el Dr. Aleix Prat, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Clínic i del grup Genòmica Translacional i Teràpies Dirigides en Tumors Sòlids de l’IDIBAPS, professor titular de la UB i cofundador de la companyia Reveal Genomics.

El test dona dues informacions de gran rellevància. En primer lloc, el risc de la pacient de patir metàstasi en els pròxims anys i, en segon lloc, la probabilitat de fer desaparèixer el tumor gràcies a l’administració d’un tractament abans d’aplicar la cirurgia. “Aquest test ens permetrà prendre unes decisions terapèutiques molt més precises i acurades en el moment del diagnòstic”, remarca el Dr. Prat.

El test es fa a través d’una biòpsia, en un laboratori de l’Hospital Clínic, i se’n poden obtenir els resultats en set dies laborables, aproximadament. Amb aquest diagnòstic, l’oncòleg i la pacient poden prendre una decisió molt més precisa.

El primer test mundial

El test del càncer de mama HER2 positiu (HER2+) desenvolupat per Reveal Genomics és el primer que es comercialitza a escala mundial. El tumor HER2+ té un percentatge elevat de curació –entorn del 90%– si es tracta correctament, i per això la preocupació recau principalment en si hi haurà metàstasi i en quin és el tractament més adequat per prevenir-la. El Dr. Prat apunta que “ens trobem en l’era de l’oncologia de precisió, i el test és una eina molt útil que va en aquesta direcció”.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB