Casos d’èxit

Tècniques innovadores en exposicions museístiques: El Born Centre Cultural

Grup de recerca DIDPATRI – Institut de Cultura de Barcelona (ICUB)

L’exposició del Born Centre Cultural “Donec perficiam. El setge de Barcelona 1713-1714” ha estat una de les més reeixides de la història de la museografia catalana, amb més de dos milions de visitants.

L’any 2014 es va commemorar el Tricentenari de l’Onze de Setembre de 1714 i de la fi de la guerra de Successió espanyola a Catalunya. Aquesta commemoració va servir per redescobrir la Barcelona del segle XVIII i per poder entendre la dimensió d’aquells fets.

El grup de recerca Didàctica del Patrimoni (DIDPATRI) de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona (UB) ha treballat amb rigor històric i científic, juntament amb l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), per fer comprensibles aquests fets.

I, per aconseguir-ho, ha elaborat un seguit de propostes didàctiques sobre el barri del Born –disseny d’escenografies, unitats didàctiques per a l’ensenyament i materials audiovisuals innovadors– emprant l’animació en 3D i la participació de grups de recreació històrica. La seva aportació més rellevant en aquest sentit va ser el disseny i la producció de l’exposició del Born Centre Cultural “Donec perficiam. El setge de Barcelona 1713-1714”. L’exposició, que incorpora les darreres aportacions científiques i els coneixements assolits sobre aquest tema, trasllada el visitant a un dels fets històrics més destacats del segle XVIII a Catalunya.

Totes aquestes propostes didàctiques han contribuït a actualitzar la percepció històrica del conflicte de 1713-1714 –recordant els fets de la guerra de Successió i del setge del 1714 i les transcendents conseqüències que van tenir per a Barcelona i per a Catalunya–, així com a dinamitzar i protegir el patrimoni i a obrir noves perspectives en la recerca museogràfica i didàctica.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB