Casos d’èxit

Stonita, el nou formigó d’altes prestacions per a paviments i revestiments

Departament d’Enginyeria Química i Química Analítica de la UB – Empresa Sugrañes Gres Catalan

Aquest material exclusiu, pensat per donar solucions a la decoració contemporània, reprodueix l’aspecte dels productes naturals i és una solució excel·lent per a la restauració, la rehabilitació o la construcció de nous edificis, tant per a ambients moderns com per a rèpliques de paviments antics.

Una formulació desenvolupada pel Departament d’Enginyeria Química i Química Analítica de la Universitat de Barcelona ha fet possible el desenvolupament d’un nou material, la Stonita. Es tracta d’un formigó d’al- tes prestacions (High Performance Concrete, HPC), amb una resistència mecànica molt superior a la del formigó convencional, que permet fabricar peces de paviment o de revestiment amb una textura o aparença natural i tota mena de formes i varietats de colors, fet que li permet competir amb productes naturals com la pedra, la fusta o altres materials de fabricació completament manual.

El formigó sempre ha estat un mate- rial lligat a les obres d’arquitectura i d’enginyeria, com ara edificis, ponts, túnels, etc. Amb la idea de donar unes altres prestacions al formigó, l’empresa fabricant de ceràmiques Sugrañes Gres Catalan es va posar en contacte amb la Universitat de Barcelona per tal que desenvolupés el projecte. Durant dos anys i mig la Universitat i l’empresa van estar treballant conjuntament, des del desenvolupament de la idea i la formulació del producte fins al muntatge de la fàbrica, que té una capacitat de producció de 3.000 m2 al dia. Com que es tracta d’un procés de fabricació industrialitzada, amb una elevada producció, el cost i el manteniment són inferiors als de la producció de materials naturals, però això no exclou que els motlles especials que s’utilitzen per produir el material permetin que cada peça sigui pràcticament única.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB