Casos d’èxit

Simulacions virtuals per aprendre a parlar en públic

Laboratori de Fonètica de la UB / Madrid Team Training

Chiara, una aplicació amb tecnologia desenvolupada per la UB que permet treballar sense professors i de manera autònoma les habilitats d’expressió oral

Qualsevol persona que tingui un telèfon intel·ligent i unes ulleres de realitat virtual pot millorar la seva capacitat de parlar en públic. La base d’aquest producte és una tecnologia desenvolupada per un equip coordinat per la Dra. Ana M. Fernández Planas, del Laboratori de Fonètica de la UB, en col·laboració amb l‘empresa de Madrid Team Training, sota l’impuls de Soraya del Portillo. Chiara permet als seus usuaris seguir un curs pràctic sobre tècniques d’expressió oral de manera completament autònoma i sense la intervenció de cap professor humà.

L’aplicació fa servir un entorn de 360 graus de realitat virtual, tecnologia intel·ligència artificial i un sistema d’anàlisi del llenguatge natural per avaluar automàticament les presentacions dels alumnes. Chiara simula fins a 24 escenaris virtuals, com ara una roda de premsa, una xerrada davant un gran auditori o una trobada amb clients. Aquests exercicis van incrementant el grau de dificultat amb audiències cada vegada més grans o públics que plantegen situacions cada vegada més complicades i incòmodes.

Durant les presentacions virtuals, Chiara analitza automàticament aspectes com l’entonació, la velocitat d’elocució, les pauses i la intensitat de la veu, gràcies a la recerca desenvolupada al Laboratori de Fonètica de la UB, que parteix de molts anys de recerca bàsica. A més, també incorpora l’avaluació d’altres característiques importants per realitzar una bona presentació en públic, com la claredat, la positivitat o el control de la mirada. Per completar la formació, l’aplicació retorna a l’alumne comentaris sobre els punts forts i els punts febles de la seva presentació, així com feedback per millorar l’expressió oral a partir d’una base de dades amb més de 200.000 combinacions de consells diferents.

Chiara ja es comercialitza amb èxit a la plataforma de Team Training, especialitzada a oferir cursos de formació d’expressió oral per a professionals, i ha estat adquirida per empreses molt importants d’arreu de l’estat espanyol.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB