Casos d’èxit

Realitat virtual per augmentar l’empatia amb les víctimes

Virtual Bodyworks, spin-off de la UB, l’IDIBAPS i ICREA / Generalitat de Catalunya

A través d’unes ulleres i d’un equip de realitat virtual immersiva, el maltractador entra en el cos d’una dona que experimenta una agressió domèstica

La violència domèstica és una de les situacions més greus en la societat actual. Segons els experts, aquesta violència està relacionada amb la manca d’empatia, és a dir, amb la incapacitat o la dificultat de l’agressor de posar-se en la pell de la víctima. Una nova tecnologia desenvolupada per Virtual Bodyworks, una spin-off de la Universitat de Barcelona, l’IDIBAPS i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), aborda aquesta problemàtica a través de la realitat virtual immersiva. Es tracta d’un producte que fa que el maltractador visqui una situació violenta virtual des de la perspectiva de la víctima, amb l’objectiu d’augmentar-hi l’empatia i el reconeixement de les emocions alienes.

VRespect.Me està en fase de llançament comercial oficial, però ja s’ha aplicat gràcies a una col·laboració amb el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, a dos-cents homes condemnats per un episodi de maltractament domèstic que van optar per acollir-se a la iniciativa.

El nou programari permet, a través d’unes ulleres i d’un equip de realitat virtual immersiva, que els participants entrin en el cos d’una dona que experimenta una agressió domèstica. Des d’aquesta perspectiva, veuen un home virtual entrar en escena i mostrar un comportament violent, tant pels gestos com per la manera de parlar, i que envaeix, de manera progressiva, l’espai personal de la víctima.

Els primers resultats d’aquest projecte, que han estat publicats a la revista científica Scientific Reports, demostren, per primera vegada, que després de ficar-se en el cos d’una dona, a través de la sessió de realitat virtual, millora la capacitat dels participants per reconèixer emocions com la por de les víctimes. Aquest tipus de realitat virtual aconsegueix una forta il·lusió subjectiva de propietat del cos virtual, de manera que influeix en el participant i n’altera les percepcions, l’actitud i el comportament. Per tant, es tracta d’una eina que el terapeuta pot fer servir per treballar amb els maltractadors per tal que deixin d’actuar de manera violenta.

Aquest producte es pot utilitzar per rehabilitar comportaments violents en general, ja que darrere moltes d’aquestes actituds també hi ha una manca d’empatia amb la víctima. Els casos d’assetjament escolar són una altra de les aplicacions potencials d’aquesta tecnologia.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB