Casos d’èxit

Nous sensors per a automòbils redueixen els nivells de contaminació

Centre d’Enginyeria de Micro i Nanosistemes per a Instrumentació i Comunicacions (CEMIC) del Departament d’Electrònica de la UB – Empresa Francisco Albero S.A.U (FAE)

Desenvolupats pel CEMIC de la Facultat de Física de la UB en col·laboració amb l’empresa Francisco Albero (FAE).

El Centre d’Enginyeria de Micro i Nanosistemes per a Instrumen- tació i Comunicacions (CEMIC) del Departament d’Electròni- ca de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB) ha desenvolupat, en col·labo- ració amb l’empresa del sector de l’automoció Francisco Albero (FAE), nous dispositius sensors per a l’automòbil.

Els nous sensors desenvolupats permeten determinar, entre altres paràmetres, el punt de barreja estequiomètrica en l’ús de combustible, amb la qual cosa s’obté un major rendiment de l’automòbil i una menor emissió contaminant del motor. Es tracta de la creació d’un sensor d’oxigen planar basat en nanotecnologia de TiO2 en substrat ceràmic
i en una sonda lambda planar basada en ZrO2.

El CEMIC també ha treballat conjuntament amb l’empresa FAE en altres àmbits, com ara la realització de tests de dispositius, el disseny de sistemes de mesura, la simulació per elements fi- nits, la cerca de maquinària o el disseny de sales blanques, entre d’altres.

Actualment l’empresa FAE fabrica més de cent mil sondes l’any – amb un volum de negoci superior al milió d’euros–, i espera produir-ne més de dos milions en pocs anys. L’empresa continua col·laborant amb la Universitat en nous reptes tecnològics que han de generar nous productes.

Actualment la totalitat de vehicles incorporen un o diversos sensors per millorar l’eficiència energètica i disminuir la contaminació. L’ús d’aquests sensors és imprescindible per al correcte funcionament del catalitzador, i per això són obligatoris en la majoria de vehicles.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB