Casos d’èxit

Imatges en 3D per millorar el tractament de les arrítmies

Galgo Medical / Universitat de Barcelona / Hospital Clínic de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra

Les imatges en 3D permeten planificar l’operació, reduint el risc de cometre errors

L’ADAS 3D és un software que ajuda els cardiòlegs en el tractament de dues de les arrítmies més prevalents: la fibril·lació auricular i la taquicàrdia ventricular. A partir d’imatges mèdiques de ressonància magnètica, TACs i altres tècniques d’imatge, ADAS 3D crea models en 3D per ajudar en el diagnòstic, la planificació i l’execució d’intervencions quirúrgiques. El software ha estat desenvolupat per l’empresa Galgo Medical (ara coneguda com a ADAS3D Medical), després que adquirís els drets d’explotació de dues patents desenvolupades juntament per personal investigador de la Universitat de Barcelona, de la Universitat Pompeu Fabra i de l’Hospital Clínic de Barcelona, on s’utilitza des de fa cinc anys.

L’ADAS 3D ajuda els cardiòlegs a entendre l’estructura del teixit fibròtic i a conèixer el gruix de la paret del miocardi i les estructures anatòmiques que envolten el cor. A més, el software els permet visualitzar les zones on els senyals elèctrics són defectuosos, i que provoquen per tant les arrítmies, gràcies a la detecció automàtica d’aquests canals de conducció lenta. Amb aquesta informació poden determinar on s’ha de realitzar l’ablació amb catèter, una operació molt complexa que cicatritza el teixit del cor. Les imatges en 3D permeten planificar l’operació, amb la qual cosa es redueix el risc de cometre errors i augmenta la seguretat de la intervenció. A més, l’ús del software no només redueix les recurrències després del procediment, sinó que, quan s’utilitza com a guia durant l’operació, proporciona a més uns resultats iguals o millors que la pràctica clínica estàndard. A més, en aquests casos la cirurgia s’executa amb més rapidesa, de manera que disminueixen les complicacions associades a la intervenció.

L’ADAS 3D s’ha desenvolupat en col·laboració amb el Departament d’Arrítmies de l’Hospital Clínic de Barcelona, ​​un dels equips més importants del món, i s’ha validat en més de vint hospitals, entre els quals es troben alguns dels centres amb més volum d’intervencions, com el Barts Heart Centre (Regne Unit), el Dresden Herzzentrum (Alemanya), l’Hospital de la Universitat de Pennsilvània (Estats Units), l’Hospital Johns Hopkins (Estats Units) o Leiden UMC (Països Baixos). En total s’han tractat més de mil casos clínics.

El producte es va començar a comercialitzar l’any 2017, i el 2019 Galgo Medical i Circle Cardiovascular Imaging Inc. van anunciar un acord comercial per distribuir l’ADAS 3D.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB