Casos d’èxit

Enllumenat intel·ligent per minimitzar la contaminació lumínica i protegir la biodiversitat

Kumux, spin-off de la UB / Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet

La instal·lació ha suposat un nou paradigma en el disseny de l’enllumenat públic, ja que aglutina en un mateix sistema diferents temperatures de color, intensitats i nivells lumínics.

Kumux, una spin-off de la Universitat de Barcelona, ha participat en el projecte d’enllumenat intel·ligent que permet minimitzar la contaminació lumínica i protegir la biodiversitat de les espècies que habiten al parc del Molinet de Santa Coloma de Gramenet. El projecte l’han dut a terme l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el clúster CICAT amb els membres del grup de treball Urban Centric Lighting, del qual Kumux forma part.

El projecte ha consistit a instal·lar, en tres zones del parc amb elevada afluència de gent, un enllumenat amb sensors de presència que controlen la intensitat i el color de la llum, segons l’ús i l’ocupació dels espais.

La novetat tecnològica més capdavantera és el canvi de l’espectre d’emissió de les lluminàries, amb què es pretén potenciar l’ús públic del parc i respectar el cicle biològic de les espècies i de les persones. Quan no hi ha ningú la llum és d’un color ataronjat intens, fet que redueix l’afectació sobre la biodiversitat. Quan passa una persona o el sensor detecta moviment o ocupació, la llum ataronjada passa a ser blanca.

Aquesta instal·lació ha suposat un nou paradigma en el disseny de l’enllumenat públic, ja que aglutina en un mateix sistema diferents temperatures de color, intensitats i nivells lumínics, així com la regulació instantània i autònoma d’aquests paràmetres.

Segons Adrià Huguet, CTO i fundador de Kumux, poder participar en aquest projecte ha estat una “molt bona oportunitat” per posar el coneixement de l’empresa al servei de la societat. “La idea és minimitzar l’impacte de la petjada humana d’una instal·lació lumínica durant la nit. Arreu del país, s’hauria de potenciar el concepte de ciutats intel·ligents; per què il·luminar amb molta intensitat un carrer per on no hi passa ningú? És una despesa inútil en termes de components, d’electricitat, de contaminació lumínica, d’impacte sobre la biodiversitat… No té cap sentit”.

Respectar la biodiversitat

El rellotge circadiari és el responsable de regular els cicles d’activitat i de descans dels organismes, i activa funcions vitals del sistema immunitari. Les característiques espectrals de la llum aplicada minimitzen els efectes disruptius en el ritme circadiari tant en els humans com en la resta d’espècies vives.

“L’objectiu és reduir l’impacte en les espècies que viuen al parc o transiten pel riu. Els insectes, els mamífers i les aus que viuen en aquest entorn no estan programats per estar exposats a la il·luminació artificial. Si només ens centrem en les necessitats dels éssers humans, podria ser que totes aquestes espècies entressin en una disrupció i, per exemple, es desorientessin. Seria com el que passa en molts fanals a les nits, quan molts insectes van a buscar-hi la llum”, destaca Adrià Huguet.

Un dels objectius fonamentals d’aquest projecte és millorar la qualitat ambiental de la metròpolis de Barcelona. Amb aquest canvi de model s’aconsegueix disminuir significativament la contaminació lumínica. Els equips estan dotats d’uns sensors que augmenten els nivells de llum només quan és necessari; és a dir, s’adapten a les necessitats de les persones. I això permet respectar la biodiversitat dels parcs metropolitans i compatibilitzar-ne l’ús públic amb l’augment d’espècies de fauna.

A més, es vol impulsar un enllumenat urbà sostenible, eficient, saludable i tecnològicament avançat, i potenciar la recerca (R+D) sobre la il·luminació exterior urbana.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB