Casos d’èxit

DAPCOM Data Services crea un programa que comprimeix dades massives

DAPCOM Data Services, spin-off de la UB i UPC / Missió Gaia de l'Agència Espacial Europea (ESA)

FAPEC ha servit per comprimir el segon catàleg de la missió Gaia, que recull la posició de 1.700 milions d’estrelles

DAPCOM Data Services, una spin-off de la Universitat de Barcelona (UB) i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha desenvolupat FAPEC Archiver, un software que permet reduir la mida d’arxius massius fins a un 50% més que els compressors actuals.

El programa es va concebre dins el marc de la missió Gaia de l’Agència Espacial Europea (ESA), que té com a objectiu crear un mapa tridimensional de la Via Làctia. El grup Gaia de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB té un paper essencial en el processament de dades d’aquesta missió. FAPEC ha servit per comprimir el segon catàleg de la missió, que recull la posició de 1.700 milions d’estrelles i inclou dades sobre la distància, el moviment i el color de més de 1.300 milions d’estrelles de la Via Làctia i de galàxies pròximes. Gràcies al software creat per DAPCOM Data Services, el catàleg ha reduït la seva mida dels 554 GB originals (en format gzip) a 471 GB.

FAPEC suporta fitxers binaris i de text (com ara registres d’aplicacions i fitxers CSV) amb sèries temporals, matrius multidimensionals, imatges amb diverses bandes de color, dades mèdiques (com ressonàncies magnètiques) o formats específics com els esmentats. A part d’oferir una alta capacitat de compressió de dades, FAPEC té altres avantatges: gran rapidesa d’execució, encriptació de dades, generació d’estadístiques, funcionament en gairebé qualsevol plataforma de computació, i la capacitat d’adaptar-se a altres tipus concrets de dades, com ara un experiment científic, un sensor o una càmera.

La versatilitat d’aquest compressor de dades d’alt rendiment per a aplicacions específiques permet aplicar-lo a camps molt diversos, com la genòmica (fitxers fastq) o les dades de columna d’aigua enregistrades per ecosondes del fons marí, tal i com es descriu en un article recentment publicat a l’IEEE en col·laboració amb el Grup de Recerca Consolidat en Geociències Marines de la UB. A part d’aquestes aplicacions terrestres i marítimes, el programa s’està utilitzant en diversos satèl·lits d’observació de la Terra.

Tens un cas d’èxit d’innovació i t’agradaria compartir-lo?

Contacta amb nosaltres a través de comunicacio@fbg.ub.edu i explica’ns el teu projecte

Farem visible la tasca de transferència de la UB