Virmedex, una nova ‘spin-off’ de la UB i la UPC que crea entrenaments virtuals basats en jocs

Virmedex Virtual Experiences, SL, una spin-off que desenvolupa software ludificat per a la formació especialitzada en l’àmbit mèdic, dóna el tret de sortida. L’empresa, sorgida del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) i de la Universitat de Barcelona (UB), concretament del màster en Tècniques de Perfusió i Oxigenació Extracorpòria, llançarà el seu primer producte, el virCPB, aquesta tardor.

La introducció de mecàniques de joc en activitats no lúdiques –el que es coneix com a ludificació– té nombroses aplicacions en diversos camps, en particular en l’àmbit mèdic. La spin-off Virmedex Virtual Experiences, SL neix amb l’objectiu d’oferir als estudiants i als professionals de la salut entrenaments virtuals basats en jocs. L’empresa sorgeix de l’activitat de recerca del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), que té més de 20 anys d’experiència en el camp dels jocs i la gamificació per a la salut i l’educació. Així mateix, ha comptat amb l’expertesa en la formació de professionals en bypass cardiopulmonar de la doctora Carmen Gomar, de la UB, i de la coordinadora assistencial de la Unitat de Perfusió Cardiovascular de l’Hospital Clínic, la doctora Maite Mata.

El primer producte que l’empresa treu al mercat aquest octubre consisteix en una plataforma per a l’entrenament en bypass cardiopulmonar (BCP), que permetrà que els estudiants i els professionals de la salut se sentin com dins una sala d’operacions i aprenguin a fer funcionar la bomba de circulació extracorpòria. Amb aquest sistema aprendran els protocols que cal seguir i prendran les seves pròpies decisions, tot experimentant amb un únic risc: que s’acabi el joc.

L’acte de signatura de la creació de la spin-off ha tingut lloc el 16 de setembre al Rectorat de la UPC, i hi han assistit el rector, Daniel Crespo; la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, el centre de transferència de coneixement i tecnologia de la UB, Carme Verdaguer; i els fundadors de la spin-off, els investigadors del CREB UPC Dani Tost, Núria Bonet Codina i Ariel von Barnekow; la Dra. Carmen Gomar, consultora sènior del servei d’Anestèsia i Reanimació de l’Hospital Clínic i professora de la UB, i Maite Mata, coordinadora assistencial de la Unitat de Perfusió Cardiovascular de l’Hospital Clínic.

Coneixement, experiència… i diversió

“Som una empresa de nova creació de Barcelona que desenvolupa software ludificat per a formació especialitzada. Els jocs són la nostra passió. Creiem que la diversió no és contrària a l’excel·lència. La formació virtual ludificada basada en models validats científicament és el paradigma educatiu de la pròxima generació”, explica la investigadora del CREB UPC Dani Tost, CEO i cofundadora de Virmedex.

Els fundadors de Virmedex s’han associat amb diferents organismes nacionals i internacionals –com ara hospitals, centres de recerca i empreses– per portar a terme la seva recerca en l’àmbit de la salut. Han dissenyat estratègies de ludificació i jocs seriosos per a la rehabilitació, el cribratge, la formació professional i altres aplicacions. Per a més informació sobre la spin-off Virmedex podeu visitar-ne la web (www.virmedex.com).

Aquest projecte ha estat cofinançat per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), i té el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.