Les universitats i Barcelona Activa s’alien per crear solucions d’alt impacte tecnològic als reptes de futur

Barcelona Activa, juntament amb cinc prestigioses universitats de la ciutat –la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Oberta de Catalunya–, van exposar la necessitat d’apostar per la innovació i per les empreses relacionades amb l’àmbit tecnològic per afrontar els reptes socials i empresarials a què s’enfronta el país i per refermar el lideratge tecnològic de la ciutat de Barcelona. I ho van fer durant la jornada “Deeptech, com les universitats responen als reptes de la societat i l’empresa”, que es va dur a terme en el marc del BizBarcelona i en la qual van reflexionar sobre la transferència de coneixement i sobre el paper dinamitzador de les universitats dins l’ecosistema empresarial. Per part de la Universitat de Barcelona van participar en la jornada el Dr. Anicet Blanch, CTO de Bluephage, una spin-off de la UB; Maria Eugènia Martín Hidalgo, CEO de ColorSensing, una spin-off de la UB; i la Dra. Inés Fernández, delegada del rector per a la transferència de coneixement de la UB. 88 persones van seguir la jornada de manera presencial i 386 ho van fer via streaming.

La voluntat, tant de Barcelona Activa com de les universitats catalanes, és redefinir el model de col·laboració entre institucions i empreses i impulsar la creació de talent lligat a les start-ups de base tecnològica. Durant la trobada, el director de Barcelona Activa, Félix Ortega, va destacar que “les funcions de les universitats són formar talent i fomentar l’R+D+I, mentre que l’objectiu de les administracions és aconseguir una major relació i generar sinergies entre l’ecosistema de les start-ups, les empreses i les universitats”.

En l’actualitat, la Universitat de Barcelona té dinou empreses de base tecnològica, que durant el 2019 van facturar 5,3 milions d’euros, van donar feina a més de cent persones i van aconseguir 2,9 milions d’euros de finançament públic i privat. La Fundació Bosch i Gimpera és la unitat de transferència de tecnologia i d’innovació de la Universitat de Barcelona, i s’encarrega tant d’impulsar la creació d’empreses innovadores i d’afavorir-ne el creixement i la consolidació, com d’acostar la innovació a empreses i institucions perquè millorin la seva competitivitat, tot plegat amb l’objectiu d’incentivar un ecosistema creador d’empreses dins la pròpia institució educativa, tal com ja fa anys que es fa a altres països, com els Estats Units o la Xina.