Teràpia dual contra el dolor neuropàtic

El dolor neuropàtic és un tipus de dolor produït per una lesió o malaltia que provoca una disfunció del sistema nerviós perifèric o central, en lloc de provenir de l’estimulació dels receptors sensorials del dolor. Es tracta d’un trastorn que suposa una enorme càrrega emocional i econòmica que pot afectar, en algun moment de la seva vida, entre el 7% i el 10% de les persones. Aproximadament el 50% d’aquests pacients no assoleixen millores significatives del seu dolor amb els fàrmacs actuals –antidepressius, opioides, gabapentinoides i antiinflamatoris no esteroïdals–, que només es focalitzen en un aspecte de la complexa xarxa patològica d’aquesta malaltia i tenen efectes secundaris greus, com ara la dependència als opiacis. Es tracta doncs, d’una necessitat mèdica no coberta.

Els catedràtics de la UB Santiago Vázquez, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, i Francisco Ciruela, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, amb la col·laboració de la Dra. Eugènia Pujol i del Dr. Víctor Fernández-Dueñas, de la UB, i del Dr. Enrique J. Cobos, de la Universitat de Granada, han desenvolupat una nova estratègia terapèutica per abordar el tractament d’aquest tipus d’afecció. Es tracta del disseny d’un fàrmac capaç de modular simultàniament dues dianes terapèutiques que modulen diverses vies implicades en l’aparició del dolor neuropàtic, com són la neuroinflamació, la producció d’espècies reactives d’oxigen, la funció mitocondrial i la resposta a l’estrès del reticle endoplasmàtic.

Els primers resultats d’aquesta estratègia terapèutica han demostrat un efecte analgèsic molt potent en un model murí de la malaltia. A més, aquests efectes van superar, fent servir la mateixa dosi, els resultats de diversos analgèsics coneguts i sense augmentar els efectes secundaris.

Amb l’objectiu d’optimitzar aquesta nova família de compostos, la Fundació Bosch i Gimpera, oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la UB, ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I).