Quatre spin-offs de la Universitat de Barcelona facturen més d’un milió d’euros cadascuna el 2021

Enantia, Biocontrol Technologies, Cytes Biotechnologies i Qilimanjaro Quantum Tech són les quatre empreses sorgides d’una tecnologia o d’un coneixement desenvolupat a la Universitat de Barcelona que el passat 2021 van facturar més d’un milió d’euros cadascuna. El 2021 la UB tenia 22 empreses participades (spin-offs), que en total van facturar 9.355.608 euros. Es tracta de la xifra més alta assolida fins ara pel total de spin-offs de la Universitat, i representa un 31% més respecte a l’any anterior, el 2020, quan la facturació total va sobrepassar els set milions d’euros.

L’empresa que més diners va facturar va ser Enantia; constituïda el 2003, treballa en el sector de la química, concretament en la síntesi i el desenvolupament de processos per a la preparació de principis actius farmacèutics quirals. En segona posició de la llista d’empreses que van facturar més hi ha l’empresa de biotecnologia Biocontrol Technologies, que se centra en el descobriment i el desenvolupament de nous agents de control biològic de malalties dels cultius (fongs, bacteris, etc.). El tercer lloc l’ocupa Cytes Biotechnologies, una empresa del mateix sector que ofereix serveis d’aïllament, manteniment i distribució de cèl·lules hepàtiques, per tal que es puguin utilitzar per fer recerca i desenvolupament de nous fàrmacs. I en quart lloc hi ha Qilimanjaro Quantum Tech, una empresa que treballa en el camp del desenvolupament de computadores quàntiques i solucions algorítmiques quàntiques.

Dues noves spin-offs

El 2021 la UB va acompanyar la creació de dues noves spin-offs: Oniria Therapeutics –participada per la UB, el VHIO i ICREA–, que treballa per eliminar les cèl·lules tumorals resistents; i Reveal Genomics –en aquest cas entrant en l’accionariat–, una spin-off que desenvolupa proves diagnòstiques innovadores en oncologia i que de fet ja comercialitza un test que permet ajustar el tipus de tractament del càncer de mama.

La creació d’empreses és un dels serveis que ofereix la Fundació Bosch i Gimpera com a centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la Universitat de Barcelona. Actualment la UB té un total de 23 empreses participades: Accure Therapeutics (2020); Advanced Nanotechnologies (2012); Aigecko Technologies (2020); Biocontrol Technologies (2004); Bluephage (2016); Braingaze (2013); Colorsensing (2018); Cytes Biotechnologies (2015); DapCom Data Services (2013); DBgen Ocular Genomics (2018); Enantia (2003); Gate2Brain (2020); Impetux Optics (2012); Kumux (2017); Mind and Identity (2020); Neurekalab (2019); Nimble Diagnostics (2022), Nostrum Biodiscovery (2015); Oniria Therapeutics (2021); Qilimanjaro Quantum Tech (2019); Reveal Genomics (2021); Smalle Technologies (2012) i Vitual Bodyworks (2015).