QuantumCAT: accelerant l’aplicació de les tecnologies quàntiques

Les tecnologies quàntiques, basades en propietats úniques de la física quàntica, ofereixen capacitats sense precedents per a les aplicacions modernes de la societat de la informació. Les societats actuals s’estan preparant per a la irrupció de tecnologies noves i disruptives que aviat significaran un canvi de paradigma, concretament en la seguretat i privacitat de les comunicacions via Internet.

En aquesta línia, a Catalunya s’ha creat un hub de tecnologies quàntiques anomenat QuantumCAT. L’objectiu és promoure projectes de transferència tecnològica i innovació amb noves tecnologies quàntiques que puguin tenir un impacte industrial i social a curt i mitjà termini.

La UB participa en les parts de simulació i computació quàntiques del projecte a través d’investigadors de la Facultat de Física i de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB: Montserrat Guilleumas, Bruno Julià, Sofyan Iblisdir, Maria Moreno Cardoner, José Ignacio Latorre, Ricardo Mayol i Luca Tagliacozzo.

QuantumCAT rep el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i de FEDER (001-P-001 644). Forma part de RIS3CAT, una iniciativa del Govern de Catalunya. RIS3CAT té com a objectiu desenvolupar i promoure la visió industrial de Catalunya, amb una economia oberta, competitiva i sostenible, combinant talent, creativitat, i un ecosistema diversificat a més del seu propi sistema de recerca d’excel·lència, en el marc d’una societat dinàmica, emprenedora i inclusiva. Dins de la regió, hi ha multinacionals i empreses locals, les quals són considerades capdavanteres a nivell internacional i expertes en sectors de tecnologies emergents.