El projecte EUDONORGAN, liderat per la UB, l’FBG i el DTI, arriba al Parlament Europeu

Més de cent vint professionals del món de la salut i altres experts procedents de trenta-tres països d’arreu del món van participar aquest dilluns, 18 de febrer, en una jornada de sensibilització social del projecte EUDONORGAN, una iniciativa impulsada directament pel Parlament Europeu i liderada per la Universitat de Barcelona, juntament amb la Fundació Bosch i Gimpera i la Fundació DTI – Donation & Transplantation Institute, ubicades al Parc Científic de Barcelona.

Sota el lema «Per què la donació d’òrgans ens afecta a tots?», aquest fòrum va aplegar a la seu del Parlament Europeu (Brussel·les) una àmplia representació d’experts de l’àmbit de la salut, pacients, ONG, grups de suport i altres col·lectius.
La donació d’òrgans ens afecta a tots

La falta d’òrgans és l’obstacle principal en la pràctica mèdica del trasplantament, una tècnica consolidada i altament efectiva arreu del món. A més, només un 10 % de la població mundial té accés a un trasplantament i molts pacients moren durant el període d’espera d’un òrgan compatible.

Millorar les taxes de donació d’òrgans, sensibilitzar el conjunt de la societat i potenciar la formació d’experts altament especialitzats són els objectius principals del projecte EUDONORGAN, dirigit per Martí Manyalich, professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona i director de la Fundació DTI.

En el marc de la jornada, el professor Manyalich va anunciar que «el projecte EUDONORGAN ha format entre 400 i 500 participants a tot Europa mitjançant accions de sensibilització social». Al seu torn, l’expert Efstratios Chatzixiros, en representació de José R. Núñez (assessor en productes mèdics d’origen humà i seguretat de l’Organització Mundial de la Salut), va encoratjar el projecte EUDONORGAN, ja que «hauria de ser una responsabilitat comuna per a tots els grups d’interès, autoritats sanitàries, professionals, associacions de pacients, mitjans de comunicació, etc. per unir forces a favor de la donacions d’òrgans»

EUDONORGAN: del Parlament Europeu a tota la societat

EUDONORGAN és un contracte de servei atorgat per la Comissió Europea per iniciativa del Parlament Europeu.  Aquest projecte liderat per la UB cobrirà les necessitats de formació i sensibilització social sobre donació d’òrgans amb un ambiciós programa de treball  —formació de formadors, conscienciació social, divulgació i avaluació— dirigit a professionals del món de la salut, representants institucionals, gestors, pacients, agents socials, líders d’opinió i mitjans de comunicació. El projecte també té com a socis la Fundació DTI-Institut de Donació i Trasplantament (Espanya), l’Institut de la República d’Eslovènia per al Trasplantament d’Òrgans i Teixits; l’Institut per a Trasplantament i Biomedicina del Ministeri de Salut de Croàcia; el Centre Nacional de Trasplantaments de l’Institut Nacional de Salut d’Itàlia, i la companyia Dinamia (Espanya), especialitzada en consultoria i avaluació de projectes sanitaris.

Més informació a la web de la UB