La pandèmia no atura la creació de noves spin-off de la UB

La pandèmia de la covid-19 no ha aturat l’esperit emprenedor del personal investigador de la Universitat de Barcelona (UB), que durant aquests mesos ha continuat creant noves empreses participades per la UB a partir de tecnologies o de coneixements desenvolupats a la Universitat.

La primera de l’any 2020 va ser Mind & Identity, una empresa sorgida per comercialitzar Explore Your Meanings, una plataforma digital d’avaluació psicològica per conèixer les percepcions de clients, pacients o consumidors. Destaca també la creació d’Accure Therapeutics, que es llança al mercat amb la fita de desenvolupar medicaments candidats per al tractament de malalties del sistema nerviós central (SNC) i que sorgeix de la fusió de Bionure i Iproteos, una spin-off de la UB i l’IRB creada l’any 2011. Una altra spin-off creada en temps de pandèmia és Gate2Brain, sorgida a partir d’una tecnologia formulada per personal investigador de la UB, de l’IRB Barcelona i de l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu, i que té com a objectiu desenvolupar una tecnologia innovadora per augmentar l’eficàcia dels tractaments farmacològics de malalties cerebrals.

El 2021 començarà amb el llançament d’Aigecko Tecnhologies, una empresa basada en tècniques d’intel·ligència artificial, deep learning i anàlisi per computació d’imatges en temps real que ha donat peu a dos productes: LogMeal, que permet reconèixer diferents tipus de menjar preparat a través de les imatges del plat d’un client, i LogMask, una solució tecnològica que permet detectar persones amb mascareta i persones sense i que facilita la gestió i la seguretat d’espais, tant tancats com a l’aire lliure.

Adaptar-se en temps de covid

Algunes de les spin-offs de la UB han volgut posar el seu granet de sorra durant aquests mesos de pandèmia. N’és un exemple Braingaze, que amb l’aparició de la covid-19 va treballar intensament per aconseguir controlar l’eye-tracking del seu videojoc terapèutic a través de la càmera selfie de qualsevol tauleta, cosa que va permetre que els infants poguessin continuar amb els seus tractaments contra el TDAH des de casa durant el confinament. Altres exemples són Neurekalab, que va oferir el seu programa d’aprenentatge de manera gratuïta a infants amb problemes de discalcúlia, i Nostrum Biodiscovery, que va col·laborar amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC) proporcionant-los dades que poguessin ajudar al disseny intel·ligent de fàrmacs in silico per abordar el tractament del virus.

5,4 milions d’euros facturats el 2019

Les empreses participades per la UB van facturar durant l’exercici 2019 un total de 5,4 milions d’euros, un 1,86% més que l’any 2018, i van obtenir prop de tres milions d’euros de finançament, tant públic com privat. Durant el 2019 es van crear dues noves spin-offs: Neurekalab, en col·laboració amb la Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i Qilimanjaro Quantum Tech, en col·laboració amb el BSC i l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE). Durant el 2019 la Universitat de Barcelona va participar en un total de 17 spin-offs, que van donar feina a 118 persones.

La Fundació Bosch i Gimpera, l’oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la Universitat de Barcelona, és l’encarregada d’impulsar la creació d’aquestes empreses innovadores. A banda del suport i de l’acompanyament integral que presta al personal investigador, l’FBG disposa d’eines dirigides a la creació de noves empreses, com ara el programa d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I), que ha ajudat en la creació de cinc empreses participades; i el Science + Partners, una jornada que aplega personal investigador i fons d’inversió i que va donar peu a la creació de Kumux, una spin-off que desenvolupa sistemes d’il·luminació intel·ligents.