Noves estratègies per evitar el frau en productes alimentaris d’alta qualitat

Per comprovar l’autenticitat dels aliments cal verificar que tots els ingredients que els componen, el sistema de producció i l’origen del producte són els que es declaren en l’etiqueta. El frau alimentari es produeix quan alguna d’aquestes característiques no es compleix. Els productes d’alta qualitat, que tenen un cost més elevat pel seu origen biològic o geogràfic, pel seu sistema de producció o per l’especialització dels productors, entre altres aspectes, generen un major benefici per als productors que no pas els aliments ordinaris. En aquest tipus de productes el frau suposa un perjudici econòmic tant per a la indústria de transformació com per al consumidor final, i comporta també un risc per a la seguretat alimentària.

En aquest context neix el projecte Autenfood (Autenticació, traçabilitat i seguretat alimentària), que té com a objectiu garantir la seguretat i l’autenticitat de productes agroalimentaris catalans com l’oli d’oliva, la carn, la cervesa i els ingredients per a la producció de granulats. El projecte, en el qual participen diversos grups de recerca de la Universitat de Barcelona i empreses dels sectors implicats, sorgeix de la demanda de les empreses, de les entitats certificadores i l’Administració, i ha estat gestionat per la Fundació Bosch i Gimpera i la Universitat de Barcelona.

Aquest projecte ha estat cofinançat en un 47% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.