NIMBLE Diagnostics guanya el premi a la Millor Start-up Deep Tech 2023 pel seu dispositiu mèdic innovador

La spin-off de la Universitat de Barcelona, NIMBLE Diagnostics, ha estat reconeguda com a millor start-up deep tech en el marc del premi atorgat en el segon congrés Barcelona Deep Tech Summit que s’ha celebrat el 28 i 29 de novembre. L’empresa es va crear l’any 2022 i es dedica al desenvolupament del primer dispositiu mèdic per monitorar els stents implantats de manera no invasiva a persones amb problemes cardíacs. NIMBLE Diagnostics és també una spin-off de l’Institut Germans Trias i Pujol i la Universitat Politècnica de Catalunya.

Els stents són un dels dispositius mèdics més implantats al món per la seva capacitat de restaurar el flux correcte de la sang o d’altres fluids. Aquestes cànules s’utilitzen comunament per tractar malalties cardiovasculars i ajuden a prevenir l’infart de miocardi o a tractar-ne els símptomes que perduren en el pacient. Malauradament, però, un cop implantats es poden obstruir o danyar, si bé els símptomes només apareixen quan l’stent ja ha perdut el 90% de la seva capacitat funcional, i ja és massa tard perquè el personal sanitari pugui evitar un empitjorament de les condicions del pacient.

El sistema que ha desenvolupat NIMBLE permetrà identificar possibles obstruccions als stents de manera ràpida i no invasiva. Aquesta tecnologia es basa en microones per monitorar els stents implantats en pacients amb malalties cardiovasculars, vasculars, renals o pulmonars. El nou dispositiu evita el procediment invasiu anomenat angiografia, que consisteix a introduir un catèter a l’artèria per inspeccionar directament l’stent.
Això permetrà implementar tractaments primerencs per prevenir complicacions greus, així com identificar i optimitzar el tractament farmacològic dels pacients, correlacionar els símptomes amb la funció de l’stent i enfocar el tractament del pacient d’una manera global.

Per segon any consecutiu, una spin-off de la Universitat de Barcelona s’ha endut el premi a la Millor Start-up Deep Tech. L’any passat el guardó va ser per Qilimanjaro Quantum Tech, una empresa participada per la UB, el Barcelona Supercomputing Center i l’Institut de Física d’Altes Energies pionera a Europa en el desenvolupament i comercialització de computadors quàntics.

Barcelona, l’epicentre del deep tech
El Barcelona Deep Tech Summit se celebra anualment com a part de la iniciativa Barcelona Deep Tech Node. Aquesta iniciativa facilita l’accés al mercat de les start-ups tecnològiques i científiques, i està promoguda per l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i cinc universitats (UB, UAB, UPC, UPF i UOC). El Summit anual ha estat coorganitzat, a més, per la Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) i del Departament de Recerca i Universitats.

El Barcelona Deep Tech Summit 2023 ha tancat la segona edició, que ha posat de manifest el dinamisme d’aquest sector, que planteja solucions disruptives als principals reptes que tenim. Així mateix, el Summit ha pogut evidenciar la vitalitat del sector i afavorir la connexió entre inversors i start-ups d’arreu.

Al Congrés hi han assistit 1.300 persones, que han pogut conèixer 50 projectes de start-ups Deep Tech de diferents àmbits: biomedicina, nous materials, energies netes, construcció més sostenible, captació de dades a l’espai, i robòtica, entre d’altres.