Microscopi de matriu programable amb filtratge virtual

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 100.000 euros per al projecte “Microscopi de matriu programable amb filtratge virtual”, del Dr. Mario Montes, professor titular del Departament de Física Aplicada de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

La microscòpia confocal és la tècnica de referència per a la visualització́ de mostres en tots els camps de la biologia cel·lular, i és àmpliament reconeguda com una de les invencions més importants realitzades mai en la microscòpia òptica. Els microscopis confocals han esdevingut enormement populars en els darrers anys, i la majoria de les universitats i institucions científiques de tot el món en tenen, cosa que representa una gran oportunitat de mercat.

Malgrat la fantàstica gesta tècnica que representen aquests microscopis, els dispositius d’escaneig i de filtratge dels confocals moderns són de tecnologia relativament rígida. Per exemple, els confocals de punt únic tenen una molt bona resolució espacial i molt bon contrast, però són lents i indueixen una fototoxicitat notable, de manera que només es poden utilitzar en mostres “fixades” (mortes). Per contra, els confocals ràpids, com ara els “spinning disk”, permeten la visualització de processos dinàmics dins cèl·lules vives, però les visualitzacions es veuen obstaculitzades per una capacitat de seccionament òptic modesta i només es poden utilitzar amb grans augments.

Aquest problema s’ha detectat des de fa almenys dues dècades, i tant  l’acadèmia com la indústria hi han cercat una solució que duu per nom “microscopi de matriu programable” (PAM [Programmable Array Microscope], per la seva sigla en anglès). Els PAM són dispositius que incorporen un il·luminador programable que produeix patrons làser de rastreig de geometria arbitrària i que poden sintetitzar obertures de filtratge de forma i de mida variables. Tot i això, actualment no hi ha cap instrument PAM disponible comercialment, ja que aquesta tecnologia continua veient-se afectada per múltiples problemes que n’impedeixen el desplegament complet al mercat. Com a resposta a aquesta necessitat, el grup de recerca del Dr. Montes ha desenvolupat una tecnologia basada en conceptes òptics totalment nous, amb l’objectiu de llançar al mercat el primer microscopi de matriu programable, competitiu en qualitat d’imatge amb confocals d’avantguarda i sense les seves limitacions.

El projecte, amb número d’expedient 2019-PROD-00129, ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Producte destinats a l’obtenció de prototips i a la valorització i transferència”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.