Lliurats els Premis del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera a la recerca i la transferència de coneixement

El dimecres 11 de desembre es van lliurar a l’Aula Magna de l’Edifici Històric els Premis del Consell Social i de la Fundació Bosch i Gimpera. Presidit pel rector de la Universitat de Barcelona, Joan Elias, l’acte va incloure una ponència de José Miguel Vela, director de Descobriment de Fàrmacs i Desenvolupament Preclínic d’Esteve, que també va recollir la distinció de la UB a la trajectòria de col·laboració en projectes de recerca, desenvolupament i innovació. El rector de la UB, el president del Consell Social, Joan Corominas, i la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, Carme Verdaguer, van lliurar els premis als guardonats d’enguany.

El Premi Antoni Caparrós al millor projecte de transferència de coneixement va ser per al programa RisCanvi, dissenyat per prevenir els delictes violents i la violència en l’àmbit penitenciari. Es tracta d’una tecnologia que ha desenvolupat el Grup d’Estudis Avançats en Violència (GEAV) de la UB, liderat pel catedràtic de Psicologia Antonio Andrés Pueyo, i que des del 2009 es fa servir amb èxit als centres penitenciaris de la Generalitat de Catalunya. El programa és el primer instrument de gestió penitenciària desenvolupat i aplicat en el camp professional a l’Estat espanyol que té com a finalitat prevenir i gestionar el risc de comportaments violents a les presons. Des que es va implementar, a mitjan 2009, s’han fet més de 30.000 avaluacions i RisCanvi s’ha convertit en un dels eixos de la gestió preventiva i de rehabilitació, i de la política penitenciària de la Generalitat de Catalunya. RisCanvi permet millorar processos com la concessió de permisos o les actuacions restrictives o més rehabilitadores (llibertat condicional, etc.).

També va obtenir el Premi Antoni Caparrós la col·laboració de vint-i-cinc anys entre l’empresa Talleres Mecánicos Comas (TMComas) i el Centre de Projecció Tèrmica (CPT) de la Universitat de Barcelona. Aquesta relació entre universitat i empresa ha permès a aquest taller del sector de la mecànica de precisió esdevenir un actor rellevant en el camp dels nous materials i de l’enginyeria de superfícies a escala nacional, estatal i europea. La col·laboració s’ha materialitzat en més de vint projectes diferents, que han permès diversificar l’oferta de serveis i productes de l’empresa en el terreny de l’enginyeria de superfícies i obrir-se a la producció de nous materials i productes.

Nostrum Biodiscovery (NBD) va guanyar el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora gràcies a la seva tecnologia d’avantguarda per accelerar el disseny de nous fàrmacs. Es tracta d’una spin-off de la Universitat de Barcelona creada l’any 2016 amb l’objectiu d’ajudar empreses farmacèutiques i biotecnològiques en el procés de descobriment i desenvolupament de fàrmacs i d’enginyeria d’enzims. L’avantatge competitiu de l’empresa es basa en les tecnologies computacionals desenvolupades per Modesto Orozco, catedràtic del Departament de Bioquímica i Biomedicina Molecular de la UB i investigador principal a l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), i Víctor Guallar, investigador del Centre de Supercomputació de Barcelona (BSC), juntament amb els seus equips de l’IRB Barcelona i el BSC, i amb el suport de la Fundació Bosch i Gimpera de la UB, la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i la Fundació Marcelino Botín. Els dos experts són socis fundadors de Nostrum Biodiscovery juntament amb Robert Soliva.

Més informació a la web de la UB