L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per a un projecte que millora la seguretat de les telecomunicacions amb tecnologia optomecànica

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte “Long-range optical secure communications with optomechanical crystal in a chaotic regime”, del Dr. Blas Garrido, catedràtic del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB).

La seguretat de la comunicació a través dels canals públics és una de les principals preocupacions de la societat en l’actualitat. Aquesta preocupació ha augmentat després de la divulgació de documents classificats que van revelar l’existència de programes governamentals de vigilància massiva que es duien a terme a escala global. L’equip d’investigadors de la UB liderat pel Dr. Blas Garrido i amb participació del Dr. Daniel Navarro desenvoluparà una tecnologia per incrementar la seguretat de les comunicacions digitals amb tecnologia optomecànica.

El projecte té com a objectiu demostrar i valoritzar una prova de concepte d’una nova tecnologia de baix cost capaç de produir xips criptogràfics exclusius d’alta seguretat. Aquesta tecnologia es basa en l’optomecànica, que fa servir la llum per interactuar amb dispositius mecànics. Normalment en aquest camp de recerca les no linealitats òptiques solen considerar-se perjudicials, i es procura minimitzar-ne els efectes. En aquest projecte la idea és aprofitar aquestes irregularitats i introduir components caòtics en el senyal per assolir alts nivells de seguretat en les comunicacions. Els missatges s’ocultarien dins una màscara de senyal portadora caòtica que només es podria descodificar mitjançant la sincronització bidireccional de dispositius equivalents.

En concret, el principi de funcionament és la sincronització de cavitats optomecàniques independents portades a una dinàmica caòtica per mitjà de la llum. Aquesta aposta tecnològica està sòlidament fundada en els treballs anteriors liderats per l’equip de recerca, que ja n’ha demostrat la viabilitat en un sistema d’una sola cavitat optomecànica.

El projecte donarà lloc a un experiment de prova de concepte en el qual es demostrarà l’emissió i descodificació d’un senyal mitjançant la sincronització de dues cavitats optomecàniques conduïdes al règim caòtic i fabricades en diferents xips.

Els xips es fabricaran amb tècniques de nanofabricació convencionals, i seran competitius respecte als mètodes actuals en termes d’eficiència energètica, velocitat de transferència d’informació, versatilitat i seguretat.

El projecte, amb número d’expedient 2018-LLAV-00028, ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.