L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per dissenyar nous fàrmacs contra el càncer de pròstata amb una estratègia innovadora

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte ‘First-in-class Dimerization Inhibitors of the Androgen Receptor as Novel Therapeutics against Prostate Cancer’, de la Dra. Eva Estébanez Perpiñá, del Departament de Bioquímica i Biomedicina Molecular de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB).

El càncer de pròstata és el càncer més comú en els homes dels països industrialitzats, i representa una important càrrega sanitària i econòmica a tot el món. El receptor humà d’andrògens (AR) és una proteïna clau en el desenvolupament i funcionament normal de la pròstata i, per tant, és la principal diana farmacològica contra aquest tipus de càncer. Malgrat la varietat d’inhibidors contra aquest receptor disponibles en el mercat –antiandrògens clàssics, amb vendes anuals combinades de 65 mil milions de dòlars–, els fàrmacs emprats en la praxi mèdica deixen de ser efectius en cinc anys, ja que apareixen mutacions que alteren la resposta als fàrmacs emprats en pacients.

En aquest context, un equip de la UB liderat per la professora Eva Estébanez ha desenvolupat un projecte per dissenyar nous fàrmacs que, en comptes de competir amb la unió de les hormones com ho fan els fàrmacs clàssics, bloquegen els processos del càncer de pròstata que es deriven d’aquesta unió.

En aquest projecte ha estat fonamental la descripció de l’estructura tridimensional dimèrica del domini d’unió a les hormones androgèniques de l’AR –és a dir, entre còpies idèntiques de la proteïna que estan en contacte físic directe–, una estructura descrita per primera vegada per aquest equip de recerca i que s’havia resistit als investigadors durant dècades. D’aquesta manera, l’objectiu dels nous fàrmacs és interrompre la formació del dímer d’AR per aturar així l’aparició i progressió del càncer de pròstata en pacients.

El projecte, amb número d’expedient 2018-LLAVOR-00003, ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu’, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.