L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per dissenyar un nou fàrmac contra malalties relacionades amb l’edat

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per a un projecte del Dr. Santiago Vázquez Cruz, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (UB), relacionat amb el disseny de nous fàrmacs.

Nombroses malalties relacionades amb l’edat tenen conseqüències mèdiques, socials i econòmiques devastadores. Malauradament, no existeix avui dia cap tractament eficaç disponible per a moltes d’aquestes malalties, i els pocs tractaments que hi ha tenen efectes secundaris greus. Un equip de la UB liderat pel professor Santiago Vázquez ha presentat un projecte per dissenyar un fàrmac que es podria utilitzar en el tractament d’algunes d’aquestes malalties, aprofitant que cursen a través de múltiples mecanismes comuns.

Els investigadors han dissenyat la primera família de fàrmacs duals contra dues dianes biològiques poc explorades i relacionades amb la neuroinflamació, la producció d’espècies reactives d’oxigen, la funció mitocondrial i la resposta a l’estrès del reticle endoplasmàtic. Mitjançant la interacció amb les dues proteïnes, els investigadors pretenen crear una nova generació de medicaments que podrien prevenir, curar o retardar malalties devastadores relacionades amb aquests mecanismes.

Els principals objectius d’aquest projecte són sintetitzar una sèrie de nous compostos que actuïn en les dues dianes terapèutiques, avaluar farmacològicament la seva acció i seleccionar el millor candidat per portar a terme una prova de concepte in vivo en models de ratolí.

El projecte, amb número d’expedient (2018-LLAV-00012), ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu’, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.