La Universitat de Barcelona va gestionar més de 800 projectes de recerca i transferència durant el 2022

Durant el 2022, la Universitat de Barcelona (UB) va gestionar 819 projectes de recerca i transferència, valorats en 53,98 milions d’euros. A més a més, es van llicenciar 17 tecnologies i es van crear dues noves spin-off: Virmedex Virtual Experiences i Nimble Diagnostics. Aquestes són les xifres principals que s’extreuen de la memòria d’activitats de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), l’oficina de transferència de coneixement i tecnologia de la UB.

Aquest 2023 fa quaranta anys que l’FBG treballa per transferir els resultats de recerca generats a la Universitat de Barcelona a la societat, a través de la recerca per contracte, de la creació d’empreses derivades (spin-offs) i de la comercialització de tecnologies, materials i llicències. En aquest sentit, l’any passat la UB va tenir 1.736 projectes actius que es van gestionar des de l’FBG, va obtenir 40,75 milions d’euros en ajuts, i un total de 729 empreses i institucions van contractar recerca de la UB.

Pel que fa a la creació d’empreses, va sorgir la spin-off Virmedex Virtual Experiences, participada per la UB i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que desenvolupa un software ludificat per a la formació especialitzada en l’àmbit mèdic. La UB també va contribuir a la formació de Nimble Diagnostics, una spin-off de l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), la UPC i la UB, que està desenvolupant el primer dispositiu mèdic per monitorar pacients amb stents implantats, i evitar així complicacions greus i millorar el maneig clínic de milions de pacients cada any.
En l’àmbit de la creació d’empreses, des de l’FBG també es van assessorar 15 projectes d’emprenedoria vinculats a la UB. En total, la Universitat té un total de 23 empreses participades, que generen més de 200 llocs de feina.

Actualment, la UB té 135 patents per transferir, i el 2022 es van signar 17 contractes de llicència amb empreses que utilitzen tecnologies desenvolupades a la UB.

Premis i ajuts

Com cada any, la Fundació Bosch i Gimpera ha contribuït a la transferència de coneixement amb el lliurament de diversos guardons. Així, el premi Antoni Caparrós, al millor projecte de transferència de coneixement, es va atorgar a Josep Maria Suñé Negre pel projecte “Firocoxib: antiinflamatori genèric homologat per als gossos” i a Santi Seguí per “Intel·ligència artificial per millorar el diagnòstic del càncer colorectal”. ColorSensing, una spin-off de la Universitat de Barcelona, va ser reconeguda amb el premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora.

D’altra banda, l’FBG va concedir 100.000 euros a quatre projectes en el marc de la setena edició dels ajuts Fons per a l’Impuls i la Innovació (F2I), en la qual es va premiar: una eina per predir el grau de neurodesenvolupament en nadons nascuts amb baix pes mitjançant intel·ligència artificial, del Dr. Carles Escera, de la Facultat de Psicologia; unes etiquetes passives 3D, de la Dra. Neus Vidal, de la Facultat de Física; nous agents anticancerígens basats en metalls per a teràpia fotodinàmica, del Dr. Vicente Marchán, de la Facultat de Química; i l’ús d’organoides com a producte sanitari in vitro, de la Dra. Sandra Acosta, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.

40è aniversari de la Fundació Bosch i Gimpera

La Fundació Bosch i Gimpera de la Universitat de Barcelona celebrarà, al llarg d’aquest 2023 i part del 2024, el seu 40è aniversari. Durant quatre dècades, l’FBG ha tingut un paper cabdal en el foment de la col·laboració entre l’àmbit acadèmic i l’empresarial. Ha impulsat la creació de nombroses empreses basades en investigacions universitàries, contribuint així al desenvolupament econòmic i tecnològic de la societat. A més, ha brindat suport financer i assessorament a projectes de recerca innovadors, i ha consolidat la Universitat de Barcelona com un referent en la generació de coneixement d’avantguarda.

En el marc del seu 40è aniversari, l’FBG reafirma el seu compromís de continuar impulsant la col·laboració interdisciplinària i la transferència de coneixement, buscant construir un futur en què la innovació i la investigació continuïn sent motors clau per al progrés social i econòmic.