La Universitat de Barcelona participa en el desenvolupament d’una nova immunoteràpia cel·lular per al tractament d’infeccions fúngiques

La Universitat de Barcelona (UB) ha participat en el desenvolupament d’una nova immunoteràpia cel·lular per al tractament d’infeccions per fongs invasius, que provoquen una alta morbiditat en pacients immunodeprimits, com poden ser les persones amb càncer, els receptors de trasplantaments de medul·la òssia i els pacients ingressats a l’UCI.

L’aparició d’infeccions per fongs multiresistents als antibiòtics antifúngics disponibles provoca una mortalitat que pot superar el 70%. A més, els antifúngics que s’utilitzen tenen un seguit d’inconvenients, com per exemple l’elevada toxicitat hepàtica i renal, la interacció amb altres medicaments que el pacient necessita i la resistència a l’antibiòtic, que obliga a buscar una alternativa per combatre’ls.

Davant d’aquest escenari, un equip multidisciplinari d’investigadors de l’Hospital Clínic de Barcelona i de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) ha posat en marxa un assaig clínic per avaluar la seguretat i l’eficàcia d’aquesta nova immunoteràpia cel·lular adoptiva, propietat de l’Hospital Clínic de Barcelona, l’IDIBAPS i la UB, en pacients amb infeccions fúngiques resistents al tractament convencional.

La nova immunoteràpia cel·lular consisteix a potenciar l’activitat antifúngica natural de les cèl·lules del sistema immunitari especialitzades en la defensa antiinfecciosa i antitumoral, conegudes com a limfòcits assassins naturals o NK (de l’anglès natural killer).

Per això s’aïllaran i s’expandiran els limfòcits NK de donants sans, que posteriorment seran modificats perquè expressin un receptor quimèric (CAR, de l’anglès chimeric antigen receptor) que els permeti detectar la presència d’un component exclusiu de les membranes de tots els fongs i potenciar-ne la capacitat d’eliminar-los.

“En condicions normals, el sistema immunitari d’una persona funciona i ens protegeix d’infeccions greus. Per tant, hem utilitzat un receptor que tenim al nostre sistema i que és capaç de detectar la presència dels fongs i li hem donat una nova forma que activa aquestes cèl·lules del sistema immunitari que permeten detectar els fongs i destruir-los”, explica el Dr. Francisco Lozano, professor del Departament de Biomedicina de la Facultat de Medicina de la UB, que forma part del projecte d’investigació.

Millorar la supervivència del pacient

Per dur a terme aquesta teràpia s’han de produir grans quantitats d’aquestes cèl·lules i fer-ne una transfusió als pacients que tenen les infeccions i que no responen als tractaments amb antibiòtics antifúngics. “Les cèl·lules NK et poden venir de qualsevol donant i les podem generar, tenir-les fabricades i donar-les al pacient de seguida que les necessiti”, destaca el Dr. Lozano.

Aquest fet és determinant per millorar la supervivència del pacient. “En un pacient que tingui càncer, potser tens deu, quinze o vint dies per produir cèl·lules del mateix malalt per després utilitzar-les; però en un pacient amb una infecció greu no tens aquest temps, perquè les infeccions van molt de pressa. Tenir una teràpia llesta per aplicar suposarà un avenç molt important”.

Segons el Dr. Lozano, proporcionar els limfòcits NK al malalt no tindrà “cap inconvenient” en el pacient, i posa com a exemple els tractaments per combatre les leucèmies. “Aquestes cèl·lules s’utilitzen contra les leucèmies i generen avantatges en la lluita contra els tumors. L’única cosa que ens falta en la nostra recerca és produir aquestes cèl·lules en grans quantitats per poder fer transfusions de milions de cèl·lules als pacients”.

La Dra. María Velasco de Andrés, investigadora de l’IDIBAPS, ressalta que el desenvolupament d’aquesta teràpia serà “essencial” per donar una alternativa a pacients immunodeprimits o ingressats a l’UCI. “Són els grans oblidats dins les teràpies que s’estan desenvolupant avui dia. El més important és donar una oportunitat a aquests pacients”.

Un assaig a punt de ser homologat per l’Agència Espanyola de Medicaments

L’assaig es troba actualment en fase d’homologació del protocol de producció de cèl·lules CAR-NK de grau clínic (GMP, good manufacturing practice) per part de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS). A finals d’aquest any està previst que s’iniciï el reclutament de pacients, i s’espera poder obtenir els primers resultats de l’estudi a finals del 2025.

La investigació és finançada per l’Institut de Salut Carlos III i el Ministeri de Ciència i Innovació, i hi col·laboren membres dels serveis de Malalties Infeccioses (Carolina García-Vidal, Pedro Puerta, Àlex Soriano), Immunologia (Francisco Lozano, Manel Juan, Mariona Pascal, Marta Espanyol, Sergio Navarro), Hematologia (Álvaro Urbano-Ispizúa, María Suárez-Lledó) i Microbiologia (Francesc Marco) i de l’Àrea de Vigilància Intensiva (Pedro Castro) de l’Hospital Clínic Barcelona.