La Universitat de Barcelona guardona un projecte audiovisual de prevenció dels riscos derivats dels jocs d’atzar

La Universitat de Barcelona (UB) ha guardonat amb el premi Antoni Caparrós el Dr. Hibai López González, professor de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la UB, per un projecte de creació de peces audiovisuals que contribueixin a prevenir els adolescents i els joves dels riscos derivats dels jocs d’atzar. El premi l’atorguen el Consell Social de la UB i la Fundació Bosch i Gimpera.

El projecte, anomenat “Desmuntant mites del joc d’atzar a través d’Instagram”, pretén donar a conèixer els principals mites sobre els jocs d’atzar que poden fer pensar a les persones més joves que tenen més possibilitats de guanyar de les que realment tenen. Així mateix, vol conscienciar sobre els riscos dels jocs d’atzar i fer augmentar el coneixement que es té sobre el funcionament d’aquests productes, per tal de preveure els problemes derivats de l’addicció. I és que, a Espanya, un 3,4% dels adolescents d’entre 14 i 18 anys es considera que són susceptibles d’estar patint un problema de joc d’atzar, tot i que la major part de les persones d’aquesta franja d’edat són menors per als quals el joc amb diners és il·legal.

Per conscienciar adolescents i joves sobre aquests riscos, han creat peces audiovisuals que compleixen les característiques que defineixen els continguts que es comparteixen a les xarxes socials visuals, com Instagram i TikTok. Això implica essencialment dues coses: per una banda, la curta durada dels vídeos (inferior a un minut), i per l’altra, una narrativa interactiva que jugui amb les expectatives dels consumidors.

L’equip que ha desenvolupat els materials té coneixements tant sobre el comportament addictiu com sobre les tècniques de l’audiovisual. Això ha permès que el producte final sigui atractiu per als usuaris i que, alhora, incideixi en els aspectes clínicament més rellevants del problema. Juntament amb el Dr. López González, han participat en l’elaboració dels materials les estudiants Mar Giménez, Helena Contreras i Mireia Camacho.

Aquests productes audiovisuals es poden utilitzar en múltiples entorns, com ara centres educatius, grups d’autoajuda, tractaments cognitivo-conductuals del trastorn de joc i programes universals de prevenció de problemes de joc.

El projecte guardonat neix a partir d’un encàrrec realitzat per tres entitats de Navarra que tracten el trastorn en el joc: la Fundació Proyecto Hombre Navarra, l’Associació per a la Investigació, la Prevenció i el Tractament d’Addiccions (ANTOX) i l’Associació ARALAR d’Ajuda i Prevenció de la Ludopatia a Navarra. El finançament ha anat a càrrec de la Fundació Caja Navarra.

El projecte forma part del grup d’innovació docent Innovació en Comunicació i Mitjans Audiovisuals (In-COMAV), i també té el suport del grup de recerca de Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials (DHIGECS).

Per consultar les peces audiovisuals, feu clic aquí.