La Universitat de Barcelona és la primera universitat de l’Estat en sol·licituds de patents europees

La Universitat de Barcelona (UB) és la primera universitat de l’estat espanyol amb més sol·licituds de patents europees presentades durant el 2023. Així ho ha determinat l’informe que elabora cada any l’Oficina Europea de Patents (OEP) i que ha sigut publicat aquesta setmana.

Les dades de l’OEP situen la UB en la sisena posició pel que fa a sol·licituds de patents entre les empreses i institucions de l’Estat espanyol. Les primeres posicions del rànquing les ocupen el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) amb 80 sol·licituds; la companyia tecnològica Amadeus S.A.S. amb 47; i Multiverse Computing S.L. amb 24.

Les universitats estatals que han aconseguit una millor posició en el rànquing de l’OEP són la Universitat de Barcelona amb 16 sol·licituds, 4 més que l’any passat; la Universitat Politècnica de Catalunya amb 14 sol·licituds; i la Universitat de València amb 13.

“Aquests resultats posicionen, un cop més, la Universitat de Barcelona com a capdavantera de totes les universitats públiques de l’estat, no només en recerca, sinó també en la transferència del coneixement generat en l’àmbit internacional”, apunta la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència de la UB, la Dra. Mercè Segarra. I afegeix: “Aquest lideratge també és el fruit de la feina dels professionals de la nostra oficina de transferència de coneixement, la Fundació Bosch i Gimpera, que donen el suport necessari al nostre personal investigador per valoritzar el coneixement generat per tal que arribi a la societat, que en serà la usuària final”.

La majoria de les patents sol·licitades per la Universitat de Barcelona a l’OEP corresponen al sector de la medicina, al farmacèutic i al biotecnològic. Les facultats de la UB que han presentat més patents són: la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, i la Facultat de Biologia.

En l’actualitat, la Universitat de Barcelona té 646 patents en vigor, una xifra que demostra la rellevància de la recerca de la UB. Segons la directora d’Innovació i Valorització de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), Lurdes Jordi, sol·licitar patents “a vegades, és un dels passos necessaris perquè els resultats més disruptius sorgits de la recerca de la Universitat es puguin convertir en propostes de valor per solucionar els reptes que tenim com a societat”.

L’any 1989 la Universitat de Barcelona va començar a gestionar la protecció per patent dels resultats de la recerca duta a terme a la Universitat. Des d’aleshores s’ha arribat a una xifra acumulada que supera amb escreix el miler de sol·licituds de patents presentades.

Durant aquest període de temps, s’han signat uns 200 acords de llicències, que han permès transferir un gran nombre de tecnologies de la Universitat de Barcelona al sector industrial.

La llicència de tecnologies també ha permès crear desenes d’empreses derivades, o spin-offs, participades per la UB, com ara Qilimanjaro Quantum Tech, ColorSensing, Gate2Brain, Virmedex o AIGecko Technologies.