La UB calcula que el 4,1% dels visitants de Barcelona provenen del turisme de creuers

Si es recuperen els nivells de turisme del 2019, la Universitat de Barcelona (UB) calcula que el 4,1% dels visitants de Barcelona el 2023 provenen del turisme de creuers i contribuiran en un 13% a l’import gestionat per l’Ajuntament procedent de l’impost d’establiments turístics (IETT).

Aquesta és una de les conclusions principals que es desprenen de la presentació Activitat creuerística a Barcelona: evolució, caracterització i recaptació fiscal, realitzada el dijous 13 d’abril a Barcelona pel catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona i director del Laboratori d’Economia Aplicada AQR- Lab, Jordi Suriñach; i per la professora titular d’Economia Aplicada de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona i Investigadora d’AQR-Lab, Esther Vayá.

L’anàlisi també conclou que:

• La indústria de creuers va experimentar un creixement significativament inferior a la resta d’opcions turístiques durant la dècada 2010 – 2019. Així, el seu creixement mitjà anual en aquest període es va situar en un 3,1% davant el 4,5% de les pernoctacions turístiques a la ciutat; 4,3% de les visites de la ciutat i 8% dels passatgers arribats per via aèria.
  • Aquest creixement mitjà ha estat molt superior en els creueristes de port base (3,7%) davant dels creueristes de trànsit (2,8%).
    Els creueristes de port base són aquells que comencen i/o acaben el viatge a Barcelona. La seva contribució econòmica és més gran que els creueristes en trànsit, ja que solen arribar uns dies abans i/o quedar-se després de la finalització del seu creuer, la qual cosa implica una despesa més gran (vols, hotels, restauració, transport, lleure, etc.).
  • Dins dels passatgers de port de base, predominen els procedents dels Estats Units i el Canadà; turistes amb un perfil de despesa més gran que la resta de visitants (187 euros/dia davant de 138 euros/dia a Barcelona).
  • Els creueristes destaquen per estar més interessats en la cultura i la compra que la resta de visitants.
  • Per als seus desplaçaments i comparant-los amb la resta de visitants, els creueristes manifesten una clara preferència pel taxi i bus turístic en detriment del metro.
  • El 2019, els creueristes van representar una mitjana del 4,1% del total de visitants de la ciutat (6.566 davant de 158.610 visitants diaris). Els mesos de setembre (5,6%) i octubre (5,3%) van registrar els percentatges més grans.
  • Pel que fa a l’impost d’establiments turístics (IETT) i recàrrec municipal, el creuer és l’únic mitjà de transport que tributa.

A causa dels canvis tarifaris i el recàrrec municipal, l’import gestionat per l’Ajuntament es multiplicaria aproximadament per sis entre 2019 i 2023-2024, fins a assolir els 8 i 9 M€ el 2023 i 2024 respectivament. El nombre de creueristes se suposa constant.

La indústria de creuers disposada a col·laborar amb el territori

El director de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) a Espanya, Alfredo Serrano, també ha acudit a la presentació. En la seva intervenció, Serrano ha recordat: “Sentim Barcelona com a casa nostra; aportem al territori un turisme de qualitat i volem continuar desenvolupant la indústria de manera sostenible, tant des del punt de vista econòmic i social com mediambiental, i sempre en el marc de l’acord subscrit per l’Ajuntament i el Port de Barcelona el 2018”.

“En aquest sentit” – ha afegit – “des de fa anys mantenim una relació molt constructiva amb Port de Barcelona, ​​Generalitat, Regidoria de Turisme i Indústries Creatives i nombroses entitats barcelonines de diversa índole”. D’aquesta manera, “estem disposats a escoltar i col·laborar amb totes les diferents administracions, els agents econòmics, socials i veïnals per, amb rigor, traçar un pla que permeti maximitzar els avantatges del turisme de creuers i minimitzar les externalitats negatives que es puguin identificar”, ha assegurat.