La UB premia un mètode no invasiu que permet avaluar l’estat de salut dels peixos

La Universitat de Barcelona (UB) ha guardonat amb el premi Antoni Caparrós del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera un projecte pioner que utilitza una metodologia no invasiva per determinar l’estat de salut dels peixos en condicions de cultiu i en estudis experimentals i per comprovar els efectes de les dietes que estiguin rebent. El reconeixement l’ha obtingut el Dr. Antoni Ibarz, professor de la Facultat de Biologia de la UB.

El projecte consisteix a avaluar el benestar i la salut dels peixos mitjançant l’ús de bioindicadors del mucus de la pell. Aquest mucus és una secreció protectora que l’animal pot regular i que actua com una barrera física, química i biològica entre el peix i el medi on es troba.

En el mucus epidèrmic s’han detectat diferents molècules indicadores de l’estat nutritiu, fisiològic i defensiu, com poden ser els nivells de proteïna, glucosa, lactat, cortisol i poder antioxidant, que donen informació de l’estat nutricional, metabòlic o d’estrès, un paràmetre molt rellevant en el cultiu dels animals. A més, mitjançant tècniques de cultiu microbiològic al laboratori s’ha pogut determinar l’activitat antimicrobiana enfront de bacteris patògens i com aquesta es modifica en funció de l’estat de l’animal.

El mucus epidèrmic es pot aconseguir de manera mínimament invasiva, només sedant els peixos, que no són sacrificats i es poden retornar a les instal·lacions. Des del grup de recerca Bioindicadors No Invasius en Peixos (Non Invasive Biomarkers in Fish – NIBIFish) del Dr. Antoni Ibarz i la Dra. Laura Fernández, amb la col·laboració del Grup de Biologia Molecular de Bacteris Patògens i Estratègies Antimicrobianes de la Dra. Cristina Madrid i el Dr. Carlos Balsalobre, han aconseguit que els bioindicadors que s’extreuen es puguin determinar de manera fàcil, ràpida i econòmica i que puguin donar un retorn en un termini de temps acceptable a les empreses que hi estiguin interessades.

Les empreses del sector, tant d’alimentació com de producció aqüícola, s’han mostrat molt interessades a poder utilitzar aquest mètode, que té molt en compte el benestar animal, per poder estudiar els efectes beneficiosos de les dietes que estan formulant o per fer el seguiment o monitoratge de l’estat dels seus animals.

El projecte permetrà que les empreses puguin fer estudis pilots de cribratges de diferents additius alimentaris i que els puguin implementar a petita escala. Al mateix temps, l’estudi podria servir per obtenir valors de referència d’aquests bioindicadors, tant en espècies d’interès productiu com per fer el seguiment a la natura d’espècies protegides o d’especial interès per a la biodiversitat.

El jurat del premi Antoni Caparrós ha valorat positivament que el projecte estigui relacionat amb el sector primari, en què cada vegada és més imprescindible innovar,  i en particular, amb l’àmbit de la producció d’aliments, en què les piscifactories, que volen millorar la seva sostenibilitat, tenen un paper molt important i creixent.

Els membres del jurat també han destacat l’impacte de la col·laboració del grup de recerca del Dr. Ibarz amb el món empresarial, ja que des del 2020 han establert contractes de recerca amb cinc empreses diferents del sector de la producció de pinso per a l’aqüicultura, alguna d’elles d’entre les més importants del món.