La UB desenvolupa un bioestimulant que permet millorar la producció dels cultius davant la crisi climàtica

El canvi climàtic ha fet que en les darreres dècades s’hagin produït canvis sobtats de temperatura, com ara hiverns més freds, i també un augment de les sequeres, que tenen un impacte considerable en la producció agrícola. Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) han desenvolupat una eina per ajudar a combatre aquestes condicions adverses. Es tracta d’un nou tipus de bioestimulant que millora la qualitat dels cultius i també la protecció contra el fred i l’excés de salinitat que acompanya les sequeres. A més, aquest innovador producte ha demostrat en assajos amb tomàquet i colza que millora el rendiment i la qualitat de les collites.

Els bioestimulants són mescles orgàniques provinents de diferents extractes de plantes, o bé productes formulats amb microorganismes vius, que afavoreixen el creixement de les plantes estimulant-ne el metabolisme. Aquestes característiques fan que en els darrers anys s’hagin convertit en una alternativa, més ecològica i respectuosa amb el medi ambient, als fertilitzants sintètics. Malgrat el seu ús extensiu en l’agricultura, els fertilitzants químics poden contaminar els sòls, l’aigua i l’aire, i causar per tant danys al medi ambient i alterar els ecosistemes naturals.

El nou bioestimulant desenvolupat per l’equip de la UB es basa en noves soques de Pararhizobium sp, aïllades i caracteritzades pel mateix grup de recerca. Aquests estimulants biològics poden ser una opció efectiva i més respectuosa amb el medi ambient que els mètodes de fertilització actuals, i també es podrien utilitzar com a complement, per protegir els cultius i reduir l’ús dels fertilitzants sintètics i els seus efectes nocius.

L’equip del professor Rubén Alcázar, del Departament de Biologia, Sanitat i Medi Ambient de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, ja ha validat amb èxit l’eficiència d’aquest nou biostimulant en cultius de colza i de tomàquet. En el cas del tomàquet, el nou producte va millorar el rendiment del cultiu, li va proporcionar tolerància a les baixes temperatures i va millorar la qualitat dels fruits. En el cas de la colza, es va observar un augment en el rendiment, en la resistència a les temperatures de congelació i en la tolerància a la salinitat. A més, es tracta d’un producte fàcil d’escalar, atès que les soques són estables i tenen condicions de creixement adequades per a la indústria.

En aquest context, ja s’ha presentat una sol·licitud de patent europea per protegir la innovació, i s’està treballant en nous assajos per validar l’efectivitat del bioestimulant amb altres cultius.

Rubén Alcázar, professor de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB, ha liderat la recerca.